Kommunikasjonsheder til EFF i Italia

Den norske smaksopplevelsen, EFFs langsiktige utdanningsprosjekt for tørrfisk og laks i Italia, ble nylig tildelt den prestisjefylte italienske Assorel-prisen for god kommunikasjon 2009.
20 November 2009 - 17:00

29. oktober mottok EFF og Edelman, EFFs kommunikasjonsbyrå i Italia, Assorel-prisen for 2009 i klassen Bedriftskommunikasjon for kampanjen "Den ekte norske smaksopplevelsen". Dette er et paraplyprosjekt som samler kommunikasjonsaktivitetene som nå gjennomføres av EFF i det italienske markedet med vekt på at det norske opphavet sikrer god kvalitet på sjømaten og derfor gir en unik smaksopplevelse. Det skriver www.seafood.no.

Assorel-prisen
Assorel er en italiensk forening for PR-byråer med 49 nasjonale og internasjonale medlemmer. Hvert år belønner Assorel de beste kommunikasjonskampanjene i forskjellige kategorier. Vinnerne blir kåret av en jury bestående av sakkyndige fra institusjoner, industrier, media og universiteter som analyserer kampanjene, supplert av en offentlig nettbasert avstemning. Eksportutvalget ble for øvrig tildelt Assorel-prisen også for 2003, den gangen i kategorien Produktkommunikasjon.

Den norske smaksopplevelsen
Italienerne er stolte av sin "Middelhavsmat", og det er veldig vanskelig å introdusere nye matvaner eller gjøre endringer i de som allerede eksisterer. For å få gjennomslag har EFF i samarbeid med Edelman utviklet et langsiktig og integrert utdanningsprosjekt for tørrfisk og laks med det formål å markere Norge (og norsk sjømat) som en garantileverandør for sikkerhet, smak og kvalitet. Målgruppene er presse, særlig matjournalister, forskere, ledende butikkjeder, restauranter, berømte kokker, nasjonale og lokale kjendiser og forbruker-/matorganisasjoner.

Aktivitetene tar sikte på å engasjere toneangivende aktører i disse miljøene som "ambassadører" for norsk sjømat gjennom egne smaksopplevelser, for eksempel spesielle temamiddager med trendsettere, en norsk "Happy hour"-kampanje, kunnskapsreiser eller kokkeklasser for journalister med berømte kokker og lunsjpakker med norsk sjømat sendt til redaksjonskontorer - i tillegg til nettbaserte og sosiale medieaktiviteter.

Meget gode resultater
Oppsummeringen viser at strategien for og gjennomføringen av prosjektet for 2008 var effektiv: nesten 500 artikler/redaksjonell omtale og TV-/radiosaker i media med til sammen 150 millioner lesere/seere + 20 artikler skrevet av sakkyndige som støtter norsk sjømat.
Kampanjen førte til at vi fikk mange nye "norsk smak-ambassadører": Mer enn 3.000 deltok på arrangementene og 150 journalister har vært involvert i aktiviteter. Av de 150.000 besøkende på nettstedet www.fiordisapori.it i løpet av en kampanjeperiode på tre måneder registrerte 5.000 seg som abonnenter. Videre ble en av videooppskriftene som ble laget og lastet opp på EFFs kanal på Youtube www.youtube.com/user/Fiordisapori en av de mest sette videoene på hjemmesiden, og førte til mer enn 40.000 besøk på siden med videooppskrifter.
Annonseverdien av EFFs samlede PR-aktiviteter i Italia i 2008 er forøvrig beregnet til €12 millioner.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl