Kompromissløs julevin

Denne uken nyter vi en for mange gammel kjenning som vil gjøre rent bord både til sesongens gode mat som under juletreet. Deilig å drikke nå og en kandidat for noen års lagring.

Nå kan du gratis få Ukens vin som e-post . Se lenger ned for mer informasjon.

Aase Jacobsen Foto: Eva Brænd

Alt som blir bedre enn det som var, setter vi pris på. I vinverdenen kan det imidlertid slå begge veier, ved at et godt år kan bli fulgt av et dårlig, og vice-versa. Det rådende regimet blant de beste produsentene er i dag å kompensere i svake årganger slik at kvaliteten holdes noenlunde stabil. En vin med en betydelig tilhengerskare oppfører seg nemlig som en merkevare og da forventer forbruker stor grad av trygghet.

Høy troverdighet
Guigal Côtes du Rhône 2011 (7304) er en slik stayer og 2001 er et hakk hvassere enn forgjengeren. Fastere i stilen med bedre syrer og tanniner og mer komplekse aromaer. Drøyt halvparten av druenblandingen er syrah og denne druens bjørnebærkarakter samt krydder og lakrispreg trenger gjennom i både duft og smak. Men her er ikke bare elegant bærsaft. Et nydelig jordsmonnspreg samt behagelig innslag av animalske toner som lær og en strime av stall gjør at denne vinen kan nytes så vel til sesongvare som skinkesteik og ribbe som til alt innen lam og klassiske viltretter med hjort eller elg. En rimelig allsidig vin med andre ord som holder det navnet lover: Nemlig et godt uttrykk for en klassisk appellasjon fra en produsent med høy troverdighet.

For det faktum at Guigals Côte-du-Rhône lages i et antall av 2,5 millioner flasker, et volum som er mer typisk for en vin til 80 kroner enn for en til langt over hundrelappen, er umulig å gjette ut fra denne vinens kvalitetsnivå og karakter. Det er nesten så du ikke tror det er sant. Og i hvert fall øker skepsisen når produsenten opplyser at den påfølgende årgangen, 2002, vil finnes kun i 250.000 eksemplarer. Og fra dette året lages knapt noe annet innen Guigals brede portefølje av rødviner basert på innkjøpte druer. Men det er rett og slett et bevis på ambisjonsnivået og den ekstremt strenge kvalitetsfilosofien som dette familiefirmaet øverst i Rhône-dalen lever etter.

For store anledninger
Kompromissløsheten kan også illustreres ved at Guigal i gjennomsnitt spanderer dobbelt så mye på korken som de fleste andre produsenter av côte-du-rhône. Det vil si at korken utgjør nesten to kroner av den summen du betaler for Guigals utgave. Årsaken til dette som vil kunne oppfattes som sløsing - korken kastes jo likevel - er at Guigal ønsker å fjerne flest mulig kilder til problemer for forbrukeren, og korken er som kjent den største synderen.  For de aller beste vinene, hvor husets mange Côte-Rôtie'er troner over de øvrige røde, er Guigal villig til å bruke 1 euro pr kork.

Som for eksempel for Côte-Rôtie'en Côte-Rôtie Ch. d'Ampuis 1999 (46402) som henter sine druer fra vinmarkene Guigal fikk med på kjøpet ved overtakelsen av et annet kjent vinhus i Ampuis, nemlig Vidal-Fleury, for tjue år siden. Vinen er oppkalt etter det historiske slottet som familien kjøpte ti år senere, men som ikke hadde egne vinmarker ved overtakelsen. På grunn av slottets status som nasjonalmonument har Guigal fått innsikt i statsarkivene og dermed uvurderlig kunnskap om Côte-Rôties historie.

Côte-Rôtie'en Ch. d'Ampuis 1999 er intet mindre enn en enorm vin. Allerede med duften blir du slått i bakken av store mengder søte mørke bær, lakris, mokka, sjokolade og furunål. Smaken følger opp med de samme aromaene og ikke minst en utrolig tetthet og gode tanniner. Her er mye søtt trevirke som ikke klarer å overdøve den fortryllende bjørnebærsaftigheten, ei heller den markante jordsmonnskarakteren. En stor vin for store anledninger - og aller helst fire-fem år frem i tid - og mange år etter det.

Tålmodighet og god råd
Eneste ankepunktet mot denne vinen er at den har fått en solid omgang med ny eik som trenger noe tid for å smelte sammen med frukten. Den to år eldre Guigal Côte-Rôtie Ch. d'Ampuis 1997 (32970) er kommet noe lengre i denne prosessen men var ikke fullt så konsentrert for et år siden som 99-utgaven er i dag, men så er prisen en del lavere. Du må imidlertid ikke investere så mye for å få en smak av Guigals Côte-Rôtie. Guigal Côte Rôtie Brune et Blonde 2002 (32316) er som navnet antyder - og på samme måte som Ch. Ampuis - en blanding av de to hovedjordsmonnene i Côte-Rôtie, det tyngre og mer leir- og jernholdige brune og det lettere mer sandholdige blonde, men hele tiden er det skifer som er hovedbestanddelen og som bidrar til disse vinenes store eleganse og kraft.

Brune et Blonde 2001 skiller seg klart fra "slottsvinen" ikke bare ved at fatpreget er mer dempet men også gjennom en "blondere" stil som betyr større eleganse og en saftigere munnfølelse, men likevel med godt trøkk fra den brune siden.

Dette er rent billigsalg i forhold til Guigals øvrige tre Côte-Rôtie'er fra enkeltparsellene La Mouline (blonde), La Turque og La Landonne (begge brune) som i 2000-utgaver kun er tilgjengelig gjennom spesialimport til drøyt 1300 kroner. Dette er virkelig store viner som bør legges til side i ganske mange år for at de skal vise sitt sanne ansikt, men ikke for det, La Mouline som er den mest delikate og feminine av de tre - og en ekte blondine - er fullt mulig å drikke allerede nå - hvis du er utålmodig og har god råd.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen - som MMS og SMS
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det som SMS eller MMS-tekstmelding på mobiltelefonen din.

w MMS:
Skriv Ukens og send til 2004 .
Du mottar deretter Ukens vin - med bilde og fyldig tekst - hver tirsdag.
Tjenesten koster 5 kroner pr. mottatt melding.
Vil du stoppe tjenesten, skriver du Ukens stop og sender til 2004 .

w SMS:
Skriv varsle ukensvin og send til 1986. Du får Ukens vin sendt som kortfattet tekstmelding til din mobiltelefon hver uke.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kroner 5 pr. mottatt melding.

Bestille SMS kun én gang: Skriv ukensvin (i ett ord) og send til 1986. Etter noen sekunder får du Ukens vin på displayet.

Ukens vin som e-post er en ny spennende tjeneste fra aperitif.no, og selvfølgelig gratis . Hver tirsdag , altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på Ukens vin en e-post rett i postkassen din. Alle andre kan først lese om Ukens vin på onsdag. Det gir deg et forsprang når du vil kjøpe en av godbitene, samtidig som du rekker å bestille dem til helgen.
 
Benytt påmeldingsfeltet nedenfor for å melde deg på Ukens vin:

Forsiden akkurat nå

Til toppen