Grillmat
Krydret lam på grillen

Å marinere grillkjøttet selv er unnagjort på et kvarter kvelden i forveien. Prøv denne oppskriften.
03 Juni 2004 - 08:56

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Nordmenn griller stadig oftere, og snart dominerer grillosen over syrinduften, ikke bare i byenes villastrøk men også langt utover landsbygda. De som gnir seg aller mest i hendene er leverandørene av grillutstyr, for som i alle andre sammenhenger må utstyret være tipp topp før Ola og Kari setter i gang.

For mye ferdigmarinert
Kjøttleverandørene har det også travelt med å marinere kjøtt av alle slag for å gjøre det så lettvint som mulig for oss. Til de grader at det nesten ikke er mulig å oppdrive ferskt umarinert kjøtt. Nå skal det sies at kreativiteten i dag strekker seg langt lengre enn for noen år siden da en smaksretning dominerte alle norske marinader, alt smakte nemlig mistenkelig mye av grillkrydder.

Selv om du trenger lettvinte løsninger i hverdagen, må du innimellom ta deg det lille som trengs av tid for å marinere kjøttet selv. Det fine er at du kan gjøre det meste ferdig kvelden i forveien.

Fersk eller frosset
Da vet du i alle fall hvilken smak som åpenbarer seg når kjøttet er ferdig grillet, og det blir lettere å styre tilbehør og drikke. Vi har valgt lam som er en så uendelig takknemlig råvare til grillen. Selv om det ikke er lett å få tak i fersk lam på denne tiden, er det rikelig tilgang på lammekjøtt som har vært frosset. Og siden kjøttdiskpersonalet jo er blitt så flinke til å merke varene, vet du hva du får.

Inspirert av Midtøsten
Selv om lam tåler mye smak og kan tilberedes med inspirasjon fra alle verdenshjørner, blir det aller best når det får godgjøre seg med Midtøstens kryddere som kummin, koriander og rød pepper.

Shish kebab er marinert velkrydret lammekjøtt trædd på grillspyd. Kryddersmaken blir ganske intens og en fyldig yoghurtsaus er uunnværlig. Serverer du grillet og marinert paprika ved siden av får retten et tredje smaksmessig ben å stå på.

Robuste viner
Om du fyller et pitabrød med kjøtt og saus eller spiser det på mer dannet vis fra tallerkenen er opp til grillfestens setting. Uansett er det god og smaksrik mat som selv barna vil like. Vi voksne kan i tillegg kose oss med god vin til, og da må det nesten bli rødt. Hvis det er en uvøren fest i hagen eller enda lengre hjemmefra, passer det best med en ikke for elegant vin.

Ravenswood Zinfandel 2012 (52787) er perfekt i så måte siden den finnes i flaske med skrukork og i boks. En ungdommelig og bærpreget vin med god friskhet og bløte tanniner. Helt utmerket også i møte med rettens problemer, yoghurtsausen og paprikasalaten.

Kræsjer ikke
Er det mer trøkk som ønskes, er italienske Canaletto Primitivo 2009 (13754) ikke bare en super grillvin, men også en veldig god vin i seg selv med et anstrøk av eleganse oppi all smaksrikdommen.

Vil du legge på enda mer i potten, får du mye smak med Masi Passo Doble 2012 (41823). All smaken til tross, den overkjører ikke maten og selv om den har en del tanniner, er den aldri i fare for å krasje med yoghurten og paprikaen.

Bestill drikkeforslagene fra Ukens mat- og drikkematch med en gang
Ønsker du å bestille noen av drikkeforslagene trykker du bare på produktnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Marinerte lammespyd shish kebab

Marinerte lammespyd  shish kebab

Fremgangsmåte

Bland alle ingrediensene til marinaden i en bolle. Legg kjøtterningene oppi og vend litt rund på dem slik at alt kommer i kontakt med marinaden. Dekk til og sett i kjøleskapet i 6-8 timer eller over natten.

Legg 4-8 grillspyd av tre i vann.

Ta kjøttet ut av marinaden og tørk godt av. Tre på spydene og legg på varm grill ca 10 cm over kullene eller varmen. Grill 5-7 minutter på hver side. Underveis pensler du med marinaden.

Yoghurtsaus:
Bland alt godt. Oppbevares I kjøleskap men tas ut en time før servering da den ikke skal være veldig kald.
Paprikasalat:
Rens og del paprikaene i fire deler. Legg oppå grillen med skinnsiden ned eller bruk grillelementet i ovnen. Grill til skinnet har fått svarte flekker. Pakk inn i kjøkkenhåndkle og plast og la hvile i en halvtime. Avkjøl eventuelt enda lenger til du kan dra skinnet av. Del paprikaene opp i strimler. Bland dressingen og hell over. La gjerne stå over natten.

Server med pitabrød eller annet lyst brød samt grønn salat.

Mange andre deilige retter med lam

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten