Kulinarisk med ungdomsvri

Ungt Entreprenørskap Finnmarks spennende matprosjekt "Kultur for mat - Kultur for marked" i videregående skoler i Finnmark er i gang i Vardø.

Vel 30 elever fra videregående skoler i Hammerfest, Kirkenes, Vardø og Italia brukte mandagen til å bli kjent med hverandre, før de på tirsdag gikk i gang med å trylle fram kulinariske smaksopplevelser med utgangspunkt i lokale råvarer.

Imponert
Tirsdag var kongekrabbe hovedingrediens, og oppdraget til elevene var å lage en forrett. Resultatene ble meget bra, og veileder og kokk Thomas Bjørseth Nilsen fra Kulinarisk Akademi var meget imponert av både smak og måten rettene ble presentert. Nilsen er selv  opprinnelig fra Sør-Varanger.

Onsdag var det torsk og reinkjøtt som var hovedingredienser da hovedretten skulle lages, og torsdag skal elevene ved hjelp av multebær og blåbær trylle fram herlige desserter.
Målet for prosjektet er blant annet å utvikle nye kulinariske smaksopphevelser rettet mot et internasjonalt marked, med utgangspunkt i lokale råvarer. Elevene skal i løpet av fire dager i Vardø utvikle nye innovative retter med ungdomsvri.

Vinner tur til Milano
Prosjektet avsluttes med presentasjon av rettene og smaksprøver til publikum og jury i festivalteltet på torget i Vadsø fredag 2. oktober fra kl. 11.00 til 14.00. Vinnergruppen deltar på messe i Milano, sammen med elever fra kokkeskoler i Italia i januar 2010.
Prosjektet eies og ledes av Ungt Entreprenørskap Finnmark, men det er etablert i tett samarbeid med Innovasjon Norge, Fylkesmannen i Finnmark, Rica Finnmark, Polar Spectacle, vgs. i Finnmark og Italia, samt flere.

En av forutsetningene for et levende framtidig næringsliv er aktører som kan, tør og vil etablere egne innovative bedrifter, og som også har et internasjonalt perspektiv. Dette krever trening i entreprenørskap, noe elevene får gjennom bl.a. Ungdomsbedrift i videregående skole, kunnskap om lokale råvarer, og trening på å utvikle produkter som har verdi utover eget kjøkken.

Forsiden akkurat nå

Til toppen