Kunst på boks

Magne Furuholmen - mest kjent fra popgruppa a-ha - men etter hvert også som billedkunstner med sans for store formater lanseres nå som vinboksdesigner. Og redefinerer dermed begrepet kunstnervin. Når både emballasjen er tidsriktig og innholdet overgår det
05 Desember 2003 - 15:41

Ved å invitere en kunstner med sans for å utfordre det etablerte som samtidig har et navn som rekker utover det kunstinteresserte publikum, nemlig Magne Furuholmen, har den ledende boksleverandøren i Norge, Arcus, satt en ny standard for boksvinene. De fleste boksene lider nemlig av et til dels ulekkert utseende, noen er endog så stygge at de aldri burde forlate kjøkkenbenken, men tappes om i karaffel før vinen kommer på bordet. Når boksvinene står for halvparten av rød- og hvitvinsmarkedet i Norge, og fortsetter å ta andeler fra flaskesalget, er tiden moden for å tenke nytt.

Arcus engasjerte Scandinavian Design Group (SDG) som valgte Magne Furuholmen.
-  For dette prosjektet ønsket vi å knytte til oss en nysgjerrig kunstner som kunne utfordre rammene for tradisjonell emballasjedesign på bag-in-box. Furuholmen er en etablert og seriøs kunstner som har vist evne til å tolke oppgaver utradisjonelt, og som eksperimenterer med materialer, sier Sven Skaara i SDG.

Furuholmen forklarer: - Mitt utgangspunkt var å se på pakningen som en skulptur og tenke tredimensjonalt. Innledningsvis var det en utfordring å tenke nytt i forhold til det som var gitt; nemlig 3 liter i en firkantet eske.

Og resultatet kan beskrives som maksimal kontrast i valg av materialer og farger. Den røffe pappen skiller seg markant fra den blanke posen inne i esken, som kommer frem gjennom huller i pappen. Hullene spiller på en assosiasjon til druer og skal først og fremst pirre folks nysgjerrighet i forhold til hva som er inne i boksen. Fargen på posen indikerer også fargen på druen som vinen er laget av. Ideene var Furuholmens. SDG har videreforedlet disse og gjennomført dem i praksis. Blant annet er vinens navn preget inn i boksen ved hjelp av en avansert trykketeknikk. Og navnet på vinen er nettopp vin. Oeno betyr vin på gresk og gjenfinnes i en rekke ord knyttet til vin, eksempelvis ønologi, læren om vin.

Her som i alle andre sammenhenger er det indre viktigst. Og heller ikke der skuffer de to nye kunstnerboksene. Kildene, altså selve produsentene, er hemmelige, men Arcus antyder at det er velrenommerte vinhus det er snakk om. Og det demonstrerer vinene best selv. Den hvite Oeno Bourgogne Chardonnay 2003 (50230) er en AOC Chablis av 2002-årgang , en god matvin til drømmepris.

Eneste problemet er at chablis vinner på lagring, men med boksformatet er det en umulighet. Den innvendige plastbeholderen har naturlig nok ikke samme holdbarhet som en flaske. Men siden de fleste viner drikkes i sin pubertet, er dette et lite problem. Nyt derfor denne unge vinens rene og fruktige duft med dominans av sitrus og innslag av kalk/mineraler. Smaken skuffer heller ikke for den er meget frisk og god med god druefedme og fylde til å balansere syrene. Ettersmaken er lang med mye sitrus og kalk i finishen. Et elegant følge til ikke bare hvit fisk med smørsaus, varme eller kalde skalldyrretter men også lyst kjøtt gjerne med en kremet saus.

Den røde er en IGT fra årgangen 2001, Oeno Sangiovese di Toscana 2008 (50231). Det er en rødvin som går utenpå det meste som er i boks og som konkurrerer med viner i prisklassen inntil 120 kroner flasken. Sammenlignbar flaskepris er her 89 kroner, så at dette er et godt kjøp er hevet over en hver tvil.

Fargen antyder en viss utvikling, dyp rød kjerne med lys kant, som kommer av at nær halvparten av vinen har et opphold i små brukte fat i ett år. Duften er tiltalende med  en del modne søte røde bær, særlig kirsebær, snev av animalskhet, jordsmonn, mokka og fat. Smaken er fyldig med bra konsentrasjon, bra syrer og tanniner. Ettersmaken byr på mokka og lær og en litt varm og rund finish. En svært allsidig rødvin hva matfølge angår. Den kan også ta lettere vilt.

Foto: Ole W. Jacobsen

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink