Kvinner vil ha rimelig vin

En britisk undersøkelse viser at 58 prosent av alle vinene kvinner i Storbritannia kjøper er i den laveste prisklassen, som der betyr under fire pund, eller i norsk valuta, om lag 52 kroner.

Oslo (NW): Kvinner foretrekker ofte rimelige viner, mens menn gjerne vil ha dyrere og mer komplekse drikkevarer. Både gener og kjønnsrollemønstre spiller inn på våre vinvalg. 38 prosent av innkjøpene koster mellom fire og sju pund, mens bare fire prosent av vinene koster mer enn sju pund (over 91 kroner). Studien slår fast at kvinnene var fornøyde med sine egne vinvalg, og at de ikke var interessert i viner i høyere prisklasser.

Ikke konkurranseidrett
- Det er vanskelig å vite hva som avgjør våre vinvalg, men kjønnsrollene spiller nok inn. Kvinner drikker vin fordi de liker det, ikke fordi det er en konkurranseidrett der status teller like mye som nytelse, sier kvalitetssjef Frithjof Nicolaysen i Arcus Produkter.

Han har vanskelig for å plukke ut én enkelt kvinnefavoritt i Arcus'' vinsortiment.

- Men vi vet at halvtørre og søte tyske viner, som for eksempel Liebfraumilch Silberwein og Reiler Silberwein, er populære blant yngre mennesker, særlig unge kvinner. Rent generelt kan man si at kvinner gjerne kjøper en rimelig vin de kjenner fra før, sier Nicolaysen. Han understreker at dette er generalisering, og at norske kvinner i stadig større grad interesserer seg for vin.

- Men bransjen har nok i mange år oversett kvinnene og latt vin, i likhet med sigarer og konjakk, bli mannens domene. For eksempel er det fortsatt svært vanlig at mannen får vinkartet når et par spiser ute, påpeker Nicolaysen.

Velger det kjente
Kjellermester Remi Madsen på Hotel Continental i Oslo bekrefter tendensen til at kvinner velger kjente vinmerker de enten har smakt eller hørt om tidligere.

- Kvinner er som regel ikke ute etter å flotte seg med dyre, komplekse viner, men velger det kjente. Menn er flinkere til å prøve noe nytt, mens kvinnene er flinkere til å be servitøren om råd, sier Madsen. Han understreker at kvinner i stadig økende grad deltar i valg av vin når par spiser ute. Kvinners kunnskap om og nysgjerrighet på vin er også økende.

Genetisk kodet
Forskningsdirektør Einar Risvik på Matforsk mener kjønnsforskjellene i smak dessuten kan være nedlagt i genene våre, og ha røtter tilbake til menneskets barndom.

- Kvinnene og barna var svært viktige for artens overlevelse. Giftstoffer og umodne bær er ofte bitre og snerpende. Derfor er kanskje kvinner og barn genetisk kodet til å sky slike smaker og søke det søte, sier Risvik, som understreker at teorien er ren spekulasjon.

- Men det er hevet over enhver tvil at kvinner og unge mennesker generelt foretrekker søtt framfor bittert. Mange trenger tid til å venne seg til de jordaktige, bitre og snerpende smakene som ofte finnes i komplekse kvalitetsviner, sier Risvik.

Enkelte studier viser at kvinner er flinkere enn menn til å skille ulike smaker fra hverandre. Samtidig hevder noen forskere at dette bare skyldes at kvinner har en bedre evne til å konsentrere seg.

- Vi vet i alle fall at kvinner kan bli svært dyktige vinsmakere, sier Frithjof Nicolaysen i Arcus Produkter.

Foto: Kristian Jess / Newswire Norge

Forsiden akkurat nå

Til toppen