Kvinner vil ha vin med skrukork

Flere kvinner enn menn ønsker større utvalg av vin med skrukork. Det viser en ny markedsundersøkelse som Norstat har gjennomført.

Undersøkelsen er gjennomført på vegne av den australske vinprodusenten Jacob's Creek.
 
Hele 40 prosent av kvinnene svarer at de er positive til vin med skrukork, mens bare 25 prosent av mennene svarer det samme.
 
Økning
- Jacob's Creek Riesling var en av de første vinene vi satset på med skrukork. Salgstall fra Vinmonopolet bekrefter at denne vinen har økt salget med 10,4 prosent hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor. Det synes vi er svært positivt og ikke minst en spennende utvikling. Vi ser frem til å kunne øke sortimentet med skrukork over tid, og har stor tro på at dette vil bli en stor salgssuksess, sier Cecilie Gilhuus, markedssjef i Brand Partners i en pressemelding.
 
Nylig lansert
Jacob's Creek Chardonnay er nylig lansert med skrukork og viser allerede positiv vekst etter skifte fra kork til skrukork.
 
- Tallene fra Vinmonopolet bekrefter at vi er inne i en positiv utvikling. Det totale salget av hvitvin fra den australske produsenten Jacob's Creek har økt med åtte prosent hittil i år, sammenlignet med samme periode i fjor, sier Gilhuus.
 
Mer skrukork
Markedsundersøkelsen viser videre at åtte prosent har kjøpt flere vinflasker som en følge av at det ble innført skrukork, og større husstander er de som har kjøpt mest.
 
- Markedsundersøkelsen støtter den oppfatningen sannsynligvis mange har, at større husstander koser seg sammen oftere og dermed blir vinflasker med skrukork et godt alternativ. Nå er det sol og sommer og folk "flytter" ut på terrassen, i båter, parker, hytter og campingplasser, sier Gilhuus.
Påvirker ikke imaget
Når det gjelder image og skrukork, mener 66 prosent at det ikke spiller noen rolle om vinflasker har skrukork eller ei. 
 
Undersøkelsen er gjennomført med et landsrepresentativt utvalg av befolkningen over 18 år.

Forsiden akkurat nå

Til toppen