Kylling er mager førjulsmat

Juletiden setter som regel spor etter seg, både her og der. Det merker de fleste av oss når vi står på vekta i det nye året. Kylling og kalkun er, i motsetning til tradisjonell julemat, svært magert kjøtt. Kos deg med hvitt kjøtt - og start gjerne allered
09 Desember 2002 - 02:01

Julemat er godt, vi må bare ikke starte for tidlig og la de fete måltidene som hører julen til, gå igjen i hele desember. Det er derfor god grunn til å variere førjulsmaten med kylling og kalkun.

Hvitt kjøtt kan varieres i det uendelige og gir rike og velsmakende anledninger til å spise seg litt ned, slik at vi senere kan matche den ellers så kaloririke julen med dens mange fristelser.

Kyllingens muligheter er nærmest grenseløse, så kos deg i førjulstiden med disse oppskriftene:

Kylling med 40 hvitløkbåter

Fremgangsmåte

Fyll kyllingen med noen hvitløkbåter og halvparten av krydderurtene. Pensle kyllingen med olivenolje og legg den i en ildfast form. Dryss over salt, pepper og revet sitronskall. Legg resten av hvitløken og krydderurtene rundt kyllingen. Hell vin i formen og dekk over med aluminiumsfolie.

Stek kyllingen i ovnen ved 200 °C i ca. 45 minutter. Ta av folien og stek videre ved 225 °C i 20-30 minutter.

Server kyllingen med brød til. Klem ut innholdet av hvitløkbåtene, mos det til en duftende puré som smøres på brødet.

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Kylling som i Provence

Fremgangsmåte

1. Rens og hakk løk og hvitløk.
  2. Flå tomatene: Skjær kryss i toppen av tomatene og ring rundt midten.
  3. Dypp dem noen sekunder i kokende vann, legg dem raskt over i kaldt vann og trekk skinnet av. Del tomatene og skjær ut frøene.
  4. Skjær tomatene i terninger. Del soppene.
  5. Brun kyllingfiletene i olje. Ta filetene ut av stekepannen.
  6. Tilsett smøret i pannen og fres løk, hvitløk, tomater, sopp, rosmarin, laurbærblad og timian i 2-3 minutter til løken blir blank.
  7. Legg kyllingfiletene tilbake, hell på vann og dryss over salt og pepper.
  8. Legg lokk på stekepannen og la filetene surre på svak varme til de er gjennomstekt, ca. 5 minutter.
  9. Dryss over hakket persille og oliven like før servering. Server kyllingen med kokte poteter og aspargesbønner.

Og her finner du veldig mange andre spennende oppskrifter med kylling

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Sendt inn av Apéritif

Kyllingfilet med appelsinkompott

Marinade:
Bland alle ingrediensene til marinaden i en plastpose. Ha i filetene og mariner i 3-4 timer eller over natten. Hell av marinaden, tørk filetene og stek dem 3-4 minutter på hver side. Ta opp filetene og hold dem varme.

Appelsinkompott:
Del appelsinene i biter og purren i ringer. Ha litt smør i pannen og surr purren myk. Tilsett appelsinbiter og krydder og la det syde ca. 1 minutt. Server kyllingfiletene med ris og appelsinkompott.

Kylling med krydret risfyll

Fremgangsmåte

Kok risen som anvist på pakken. Fres hvitløk og løk med litt smør i pannen. Bland med ris og de andre ingrediensene. Fyll kyllingen med blandingen. Bind sammen kyllingbena og legg kyllingen i en ildfast form. Hell på ¾ dl vann. Stek midt i ovnen ved 180 °C i 1 time. Pensle kyllingen med appelsinmarmelade. Stek videre i 10-15 minutter til kyllingen er gjennomstekt. Anrettes på serveringsfat med appelsinskiver. Kyllingen serveres med appelsinsaus.

Appelsinsaus:
Rør sammen alle ingrediensene og kok opp sausen.

Marinert kalkunbiff

Fremgangsmåte

Bland alt til marinaden. Skjær kalkunfileten i skiver, legg dem i en plastpose og hell på marinaden. Mariner kjøttet i kjøleskapet i minst 3-4 timer. Stek kalkunbiffene på middels varme ca. 3 minutter på hver side. Server kalkunbiffene med ris som er kokt i vann tilsatt gurkemeie. En fruktsalsa er godt tilbehør.

Fruktsalsa:
Bland ingrediensene til salsaen og la den trekke, gjerne et par timer.

Bulgurfylt kyllingbryst

Fremgangsmåte

Ha bulgur i en bolle og hell over 1¾ dl varmt vann. La det stå i ca. 15 minutter.

Tilsett urter, sitronsaft og krydder. Løsne skinnet forsiktig på kyllingbrystet, slik at det blir en lomme under skinnet. Fyll lommen med bulgurblandingen. Legg kyllingbrystene i en ildfast form og pensle dem med smør tilsatt salt og pepper.

Stek ved 180 °C i ca. 30 minutter. Server med lettkokte grønnsaker, for eksempel asparges og sukkererter.

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.