La Pizza

Skal du bare ha én eneste bok om pizza, skal du kjøpe denne. Ikke bare får du flotte oppskrifter og vite det meste du behøver om denne italienske spesialiteten, boken er mesterlig designet med utrolig flotte foto som gjenskaper situasjonen i Napolis
30 April 2001 - 15:30

Teksten er hentet fra Bokklubben Mat- og Vinglede, Apéritifs samarbeidspartner på nettet:

Pizza er egentlig fattigmannsmat, men den er likevel Napolis stolthet. "Falsk" pizza fnyser napolitanerne av, og overalt kan man se gamle og unge spise den fersk, rett fra ovnen, og alltid med hendene. Pizzeriaene startet egentlig som rene kjøkken, uten at man kunne sette seg ned og spise. I stedet gikk selgerne med pizzaene på hodet og solgte dem til folk på gaten. Så ble pizzeriaene utvidet. Og fortsatt kan du spise på verdens eldste pizzeria i Napoli, Port'Alba, som har eksistert siden 1830.

La Pizza er en hyllest til den napolitanske pizzaen og til byen Napoli. Dette er en strålende vakker og svært sjarmerende bok. Ewa-Marie Rundquists fotografier gjenskaper atmosfæren fra gatene der vespaene suser forbi, og fra pizzeriaene der deigen hever, ilden brenner i vedovnen og folk flokker seg sammen om verdens beste pizza ved lunsjtider. Ingrediensene i den klassiske napolitanske pizzaen Margherita er avlange San Marzano-tomater som dyrkes i Vesuvs skråninger, mozzarella laget av bøffelmelk, basilikum og olivenolje - stekt i vedovn. Intet mer, intet mindre. Ikke si at du ikke liker pizza før du har smakt denne!

Suveren kokebok og heftig syd-italiensk kultur
Denne boken er både en kulturhistorisk skildring av pizzaen og dens ingredienser, og en kokebok med både tradisjonelle og nye pizzaoppskrifter basert på italienske råvarer, fra klassiske Pizza Margherita og Pizza Marinara til Pizza Verde og Pizza aglio, olio e peperoncino. Dette er historien om pizzaen, og hvilken betydning den har i Napoli. Her får du grundig informasjon om ingrediensene som må til for å få den perfekte pizzaen og selvfølgelig oppskriftene på de klassiske napolitanske pizzaene.

Og for at du skal være sikker på at du spiser den beste pizzaen når du først er i Napoli, finner du en guide over autentiske pizzeriaer bakerst i boka. Og skulle det være noe tvil; en profesjonell napolitansk pizzabaker baker minst 60 pizzaer i timen.

Nikko Amandonico er en av Italias mest verdsatte formgivere. Han ble født i Syd-Italia, vokste opp i Sverige og flyttet som voksen tilbake til Italia. Han har alltid ønsket å gi ut kokebøker som viser at det italienske kjøkkenet er det beste i verden. La Pizza er hans første bok.

Her finner du blant annet oppskriftene på:
Pizza Marinara
Pizza Margherita
Calzone
Pizza Canzone del Mare
Pizza Sant'Agata
Pizza al tonno

Nikko Amandonico:
La Pizza
Den sanne historien fra Napoli
Forlag: Gyldendal Fakta
Originalens tittel: La Pizza - Den sanna historien från Neapel
Oversatt av: Dorthe Erichsen
Format: 23,3 x 28,8 cm
Sider: 168

Meld deg inn i Bokklubben Mat- og Vinglede å få boken til medlemspris.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».