Laber øl-sommer

Nordmenn drikker mindre øl. Næringen skylder på mediene.

Ølsalget i sommer var det dårligste på seks år. Ustabilt sommervær er ikke den eneste årsaken, mener Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

- Øl har i lengre tid vært på vikende front overfor vin og brennevin, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen i en artikkel fra nyhetsbyrået Newswire.

De siste årene har vi drukket stadig mer vin, og siden 2000 er salget av brennevin og vin nesten fordoblet.
Nome peker på at vin får massiv oppmerksomhet i mediene og at Vinmonopolet og vinimportørene er dyktige på salg og markedsføring. Han sier dette er en stor utfordring for norske bryggerier.

- Hvis vi tenker folkehelse, alkoholmisbruk og arbeidsplasser, har Norge alt å tjene på en sterkere posisjon for øl. Øl er kortreist drikke med lavt alkoholinnhold. Bryggeriene er en viktig del av norsk næringsliv, kultur og lokale identitet.

Ned tre prosent
For de tre sommermånedene sett under ett var salget av øl tre prosent lavere enn i fjor. Svikten var størst i juli, da sank ølsalget med hele ni prosent sammenlignet med juli i fjor.

Juli er den viktigste måneden for landets bryggerier, men salget er alltid væravhengig. I år ble det solgt litt mer øl i juni enn i juli. Totalt ble det omsatt 71,4 millioner liter øl i sommer, mot 73,6 millioner liter i fjor.

- Ustabilt vær i sør og kaldt julivær i nord påvirket naturlig nok ølsalget. Men ølomsetningen har gått jevnt og trutt nedover siden 2007, sier Petter Nome.

Salgssvikten gjelder alle typer øl, fra alkoholfritt til sterkøl. Nedgangen er størst i utelivssektoren. Hittil i år er svikten i ølsalget på utestedene på hele 7,6 prosent.

Forsiden akkurat nå

Til toppen