Lær mat og vin i kombinasjon

Det er ikke nødvendig å besøke stjernerestauranter lenger. Det er derimot helt nødvendig å lese denne boken, for her får du servert det beste måltid siden Babette laget sitt gjestebud.
03 August 2001 - 03:49

Teksten er hentet fra Bokklubben Mat- og Vinglede, Apéritifs samarbeidspartner på nettet:

Unn deg beskrivelsen av en seksretters kulinarisk happening hos stjernekokken Michel Guérard på hans restaurant Les Prés d'Eugénie i Sør-Frankrike. Mer euforisk matglede er knapt formidlet i noen kokebok noen gang. Bare den er verdt hele denne boken.

Men selvfølgelig: Den har et annet og betydelig mer meningsfylt siktemål: Å oppfylle tre ønsker på en gang. Det går som vi vet helt utmerket. Denne gang gjennom et veritabelt og velskrevet overskuddforetak: Boken Mat & Vin av Trond Moi og Toralf Bølgen.

De har for lengst satt spor etter seg gjennom restaurantene Bølgen & Moi, snart en landsdekkende gourmetkjede, gjennom kokeboksuksesser som Smak og Pizza og den store boken om Cognac.

Denne gang byr de oss reiseskildring, oppskrifter og vinkunnskap så lettfattelig, lekkert og lesbart at vi spår en kjempesuksess. Aldri har en norsk kokebok priset mat- og vinglede som denne.

I en fantastisk rik språkdrakt tar Trond Moi og Toralf Bølgen oss med på en gastronomisk opplevelsesreise så vi etter lesningen lurer på om vi faktisk var med på det hele. Minnene er så mange allerede.

Bordets Kirsten Giftekniv
Ideen til boken er enkel - genialt enkel: Der utkommer titalls kokebøker hver eneste år - og der utgis vinbøker. Men mat og vin er ment for hverandre - og derfor tar boken mål av seg til å forklare og fortelle - grundig og morsomt - hva som skal drikkes når - og hvordan du lager det som det skal drikkes til.

- Det er vårt håp å kunne bidra til en kjøkkenkultur hvor god mat og gode viner som passer sammen, kommer på bordet samtidig, skriver de enkelt og greit.

Humørfylt går prosjektet altså ut på å opptre som gastronomiens Kirsten Giftekniv: Å finne mat og vin som begge "liker turer i skog og mark" - som har funnet "kjemien", rett og slett.

Men aller først - aller først blir vi tatt med til Frankrike, Spania og til Italia - til gourmetpalasser nedtynget av kvalitetsstjerner, til enkle fiskerestauranter i Biarritz, til San Sebastian og tapasens hjemland og til gigantiske matmarkeder i Toscana og Firenze. Du kjenner lukta av spekeskinker, friske fikener, av kalvekraft og musseronger, av sprø asparges og helstekt spegris, av kaviar og gåselever, rapphøns og østers, makrell og abbor, bønner og blomkål, basilikum og salvie, hummer og sjøkreps.

Smattelyder som smitter
Det er underveis at boken blir til - Trond Moi låner kjøkken her og der, og produserer nye retter på løpende bånd, inspirert av omgivelsene de måtte befinne seg i, mens resten av reisefølget prøvesmaker og -drikker, så vi hører smattelydene helt hjem hit. Stor fest å følge dette entusiastiske laget fra sted til sted.

Boken er tilrettelagt med menyer - både de helt enkle, og de store festoppdekninger, og hele tiden med Trond Mois fabelaktige tilnærming til matkunsten - leken, men lærd.

Her er mer enn 100 oppskrifter på enkle, klassiske forretter, hovedretter og desserter du blir pirret til å prøve selv, (dette er ifølge Moi ikke restaurantmat, men retter for den enkle kjøkkenbenk!) og alle med fornuftige vinforslag til. Hvor ofte har man ikke stått med pollisten oppslått - og følt seg totalt hjelpeløs overfor det hav av flaskemuligheter som finnes? Ikke lenger nødvendig å kjenne rådvillheten som en tomhet i hodet nå, for selv det enkleste tomatsmørbrød har en foretrukket vin, og boken forklarer så pedagogisk hvorfor det er slik. Intet vinsnobberi å spore, bare logisk kunnskap.

Som det heter et sted:
- Det er neppe noen som vil huske et måltid med ferske reker og en kraftig rødvin med særlig glede. Ei heller sursild og knastørr hvitvin, enn si nykokt småsei med blytung portvin. Alt dette blir som å spise egg med sølvskje; du tror det ikke før du har prøvd det.

I tillegg inneholder boken en skikkelig gjennomgang av de mest kjente druer, og er derfor vinlærebok for alle oss som koser oss med både god mat og vin, men som fortsatt ikke er kommet lenger enn hvit til fisk og rød til kjøtt. Så enkelt er det nemlig ikke. Men ikke vanskelig heller, insisterer de.

Gutta har til og med forstått at ikke alle lager mat etter fransk tradisjon, men at vi jevnlig forflytter oss til de fjerneste himmelstrøk i jakten på smak og inspirasjon. Det har lenge vært hevdet at de intense, kraftige matvarer fra Østen ikke passer sammen med vin, men at øl eller te er tingen. Ikke riktig, hevder Bølgen, og forteller i stedet hvilke viner vi bør drikke til chilien - og hvorfor. Her også.

Her er instruktive kapitler om vin i mat - om marinering og sauser, om temperaturer og rekkefølger.

Vårt vinkonsum har økt så kraftig de siste årene at det er på tide å ta hele måltidet på alvor. Ikke bare det som er på tallerkenen krever omtanke - glasset krever også sitt, for kombinasjonen kan løfte eller ødelegge den store opplevelsen et riktig godt måltid kan være.

Hjelpen er nær

Toralf Bølgen, Trond Moi og Øivind Hånes:
Mat & Vin
Foto: Mats Widén
Forlag: Gyldendal Fakta
Format: 22,7 x 29,7 cm
Sider: 256

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink