Lag det beste som finnes til kvinnedagen

Reinsdyr er noe av det beste som norsk natur gir. Denne klassiske retten blir varmt mottatt av begge kjønn på kvinnedagen.
07 Mars 2015 - 03:00

Mens reinsdyrsteken godgjør seg i ovnen, kan kvinnedagen markeres som seg hør og bør. Og velger du å holde deg hjemme, kan du glede deg over de fantastiske duftene av middagen som sakte og sikkert utvikler seg. Samtidig som du legger siste hånd på verket før de heldige middagsgjestene ankommer. Forhåpentligvis sultne og kanskje litt frosne etter dagens marsj.

Flere gode oppskrifter med rein finner du her

Her kan du registrere deg for å få dagens rett som e-post - det er selvfølgelig gratis.

Reinsdyrstek med hasselbackpoteter, viltsaus og grønnsaker

Fremgangsmåte

Gni inn steken med krydder. Stikk inn et steketermometer mot kjernen av kjøttet.

Legg steken i en langpanne, tilsett vannet og sett panna inn i stekeovnen på 125 grader. Steketiden er ca. 2 timer, avhengig av stekens tykkelse.

Skjær sjampinjong og gulrot i skiver og rødløk i båter. Fres dette i en stekepanne.

Når steketermometeret viser ca. 70 grader har steken en rosa snittflate, ved ca. 76 grader er den grå. La steken hvile mens du lager sausen, minst 15 minutter.

Server reinsdyrsteken med hasselbackpoteter , grønnsakene og en god viltsaus .

Tips: Kjernetemperaturen øker med ca 5 grader når steken får hvile, så ta ut steken når den har fem grader igjen fra ønsket kjernetemperatur.

Steken kan godt stekes dagen før og skjæres i skiver når den er kald. Pakk skivene i aluminiumsfolie og varm opp på 125 grader i ca. 20 minutter.

Se alt det gode du kan lage av reinskav og andre stykningsdeler av reinsdyr

Lekre oppskrifter på reinsdyr finner du her

Alle fakta om rein og hvilke deler av dyret du bruker til hva

Les om det fantastiske reinkjøttet her

Reinsdyrkjøtt er noe av de beste vi har. Prøv en av disse oppskriftene

Her finner du deilige retter med vilt

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Slik lager du hasselbackpoteter

Fremgangsmåte

1. Skrell potetene og skjær dem flate i bunnen, så de står støtt.
  2. Skjær dem så i tynne skiver, men ikke helt igjennom - de skal henge sammen i bunnen. Legg gjerne en tresleiv el. foran poteten når du kutter slik at du ikke skjærer helt igjennom.
  3. Sett potetene i en smurt ildfast form, pensle dem med smør og strø over krydder og tørket kavring. Legg revet ost på toppen.
  4. Stek dem på 225 grader i 45-50 minutter avhengig av størrelsen, til potetene har fått en gyllen overflate.
  5. Tips: Istedet for kavring kan du bruke knuste hasselnøttkjerner.

Perfekt tilbehør til festmiddager og alt av grillmat, stekt kjøtt og fisk.

Spenstige potetretter

Se alt det gode du kan bruke poteter til

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Hjemmelaget viltsaus

Fremgangsmåte

1. Sil opp kraften/sjyen. Smelt smør i en kjele og rør inn melet, la blandingen bli brun.
  2. Spe med kraft/sjy under omrøring. Kok opp og la småkoke i ca. 10 minutter.
  3. Tilsett rømme, geitost eller tyttebær og enebær og smak til med salt og pepper.

Server sausen til viltstek med kokte poteter, rosenkål, ristet småløk og sopp, sprøstekte baconterninger og rørte tyttebær.

Her finner du oppskrifter på veldig mange spennende sauser

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai