Lag drikkekartet på nettet

Nå lanserer Apéritif neste generasjon av verktøyet Drikkekartet på internett. Det betyr at du lett og elegant kan bygge opp ditt eget drikkekart via nettsidene og få det rett ut på printeren eller lagre det slik at du kan sende til trykkeriet.

På Apéritifs bransjesider på internett, Horecanett, har det lenge vært mulig å sette sammen og utforme drikkekartet til spisestedet. I disse dager lanseres en ny og sterkt forbedret versjon der brukervenneligheten er satt i høysetet og resultatet så elegant at du kan levere det direkte til trykkeriet.

Du plukker produkter fra Apéritifs database som inneholder polnummer, epdnummer, grossistnummer og innprisen fra leverandørene (følg link for å se eksempel). Du kan velge om du vil benytte smaksnotatene som ligger i databasen. De er hentet fra den vanlige pollisten til www.aperitif.no og skriver seg fra alle smakingene som bladet gjennomfører. Dermed unngår du å satse på produkter som har fått svak skår.

Er du usikker på hva du skal velge, kan du be om å se eksempelvis alle spanske rødviner som koster mellom 80 og 150 kroner og som har fått tre eller fire stjerner. Med et tastetrykk har du lagt produktet i ditt drikkekart og kan etterpå bestemme deg for hva du skal selge den for. Er det et produkt, du ikke finner i databasen kan du skrive det inn selv.

Selvfølgelig har redaksjonen tenkt på at du kanskje selger vin i glass eller halvflasker. Sett inn prisen  (følg link for å se eksempel) du vil ha for produktet i eksempelvis glass og med et tastetrykk kommer det med i drikkekartet ditt.

På forhånd har du valgt hva slags skrifttype og størrelse på skriften du vil ha i drikkekartet  (følg link for eksempel). Du har kanskje også på en enkel måte lastet opp logoen til spisestedet slik at det kommer med enten på toppen eller i bunnen eller begge steder hvis du skulle ønske det. Dessuten har du valget mellom tre forskjellige layout fra det helt enkle til det svært så elegante.

Oppdager du mens du arbeider med drikkekartet at du kan har få flasker igjen på lager, legger du produktet i handlelisten  (følg link for å se eksempel). Når du er ferdig med å legge til produkter, skriver du ut handlelisten og stater arbeidet med å bestille. Du kan selvfølgelig enkelt stryke produkter og legge til andre i handlelisten.

Drikkekartet kan du hente opp når det måtte passe deg. Selvfølgelig kan ingen andre se det på nettet siden du har eget brukernavn og passord  (følg link for eksempel og forklaring). Du velger selv om du vil gi det til andre slik at de også kan ta en titt. Det betyr eksempelvis at du kan sitte på jobben, mens en annen ansatt som kanskje sitter foran pc-en hjemme, kan diskutere både valg av produkter og ikke minst utprisen. Ønsker du å senke eller øke prisen på et produkt er det såre enkelt på et senere tidspunkt.

Når du er ferdig med å legge til produkter kan du selv velge hva slags format du vil ha det ut i. Ønsker du et regneark, får du det i Excel. Vil du ha det som ren tekst, får du det. Vil du ha det med den layouten du valgte, velger du pdf-format. Da vil du også se hvordan det hele arter seg på trykk. Ser du noe du ikke liker, kan du enkelt gå tilbake å rette det. Er du fornøyd, kan du starte printeren eller sende til trykkeriet du bruker.

I mange drikkekart er ofte produktnavn feil stavet. Det slipper du enkelt unna med fordi Apéritif har tatt korrekturen for deg. Det samme gjelder for beskrivelsen av produktene.

Enkelt å bruke
w Du velger layout
w Du velger skrifttyper og størrelse
w Du får logoen din med
w Du velger produkter fra Apéritifs store database
w Du velger om du vil ha med Apéritifs beskrivelse av produktene
w Du ser innprisen og bestemmer utprisen
w Du slipper feilstavinger av navn på drikkevarene
w Du printer det ut med stilig layout eller sender det til trykkeriet
w Du kan når som helst gå tilbake for å endre drikkekartet ditt
w Du kan lage så mange drikkekart du ønsker
w Det koster ingen ting

Gå til www.aperitif.no/horecanett for å lage ditt drikkekart.

Forsiden akkurat nå

Det brygger opp til ny ølkrig

Importen av øl i butikkstyrke er nå så stor at hvert femte glass øl er brygget utenfor landets grenser. Mens noen frykter en reprise på ølkrigen fra begynnelsen av 2000-tallet, forklarer importør Carlsberg-Ringnes det hele med midlertidige kapasitetsutfordringer. Les hele saken

Til toppen