Juleverksted: oppskrifter på lammerull, sylteflesk og sylterull

Start planleggingen nå: Lag lammerull og sylteflesk selv
Foto: (Matprat.no)

Start planleggingen nå: Lag lammerull og sylteflesk selv

Om ikke produksjonen blir så stor, blir i hvert fall stemningen god når du samler familien eller dine aller nærmeste venner til juleverksted.
27 November 2023 - 08:00
Dette er alt du trenger for å lage din egen lammerull. Foto: Matprat.no

Det er med juleverkstedene som gamle dagers syklubb, det blir lite ull og desto mer tull - og ikke minst vindrikking. Men intensjonen og det sosiale samværet er viktigere enn selve produksjonen. Derfor er det lurt å ikke ha altfor store ambisjoner.

Hva med å satse på noe av det enkleste, og som samtidig gir det mest imponerende resultatet, nemlig den klassiske lammerullen. De som har litt større ambisjoner, kan satse på både leverpostei og hodesylte eller sylteflesk.

Også sylteflesk
Eller hvorfor ikke en litt unorsk variant av sylteflesket, inspirert av det italienske lardo som skal lages av selve underhudsfettet. Spekket legges i en krydderblanding som varierer avhengig av område. Lardo krever imidlertid en gris med et spekklag som er ikke-eksisterende blant de slanke norske stjernegrisene.

Dessuten trenger lardo lang modningstid, minst tre måneder, og det har vi jo ikke tid til, men et italienskinspirert sylteflesk rekker akkurat å bli ferdig til jul. I stedet for bare å smake sylteflesket til med nellik, bruker vi også kanel, svart pepper og rosmarin. Disse kraftige aromaene matcher veldig bra med den fete og salte fleskesmaken.

Litt sødme må til
Uansett hva du og dine venner ender opp med å lage, så er det lite å bli mett av. Godsakene skal gjerne godgjøre seg en stund, helst helt frem til julefrokosten hvis du klarer å vente så lenge.

Blir temaet for juleverkstedet peppernøtter og annen trillebakst, for øvrig akkurat passe ambisjonsnivå for en slik kveld, er heller ikke det noe å småspise på gjennom en hel kveld. Derfor gjelder det å ha litt lettlaget og lettspist på lur. Siden butikkene allerede svømmes over av ferdiglaget julemat, kan slike produkter danne basis for en lettvint juleinspirert tapasmeny: ribberull, sylte, rakfisk og røykt lammelår er bare noen av godsakene du kan servere på et juleverksted.

Så lekkert blir ditt hjemmelagde italienskinspirerte sylteflesk når det er ferdig. Foto: irman

Juletapas nytes sammen med egnet drikke, ikke for seriøst, krevende og kostbart, men akkurat passe uformelt og lettdrikkelig. En hvitvin med god fruktighet og lett sødme er det aller beste til vår meny.  Gentil Hugel har nok fruktighet til å komme seg rimelig godt gjennom alle utfordringene som de salte, fete, utviklete og røykte smakene byr på.

Men den klarer ikke strabasene fullt så bra som Dönnhoff Riesling som har den perfekte sammensetningen av fruktighet, sødme og syrefriskhet til slik mat.

Rød verkstedkos
Men det er vel ikke til å komme fra at etterspørselen etter røde dråper kommer, om ikke helt i starten så i hvert fall etter hvert. Nordmenn foretrekker alltid å kose seg med rødvin, og ripassoviner er noe av det mest kosete du kan servere akkurat nå.

Accordini Acinatico Valpolicella Ripasso Classico Superiore er en av mine favoritter i denne kategorien. Ikke blant de rimeligste eller søteste, men derimot med veldig god friskhet og pen pønsj. Definitivt bedre enn alle billigamaronene.

Den fungerer ikke bare utmerket til verkstedskosen men også godt sammen med maten. Forklaringen ligger i denne vinens bærsødme, gode syrlighet og gode munnfølelse.

Et lettere alternativ er Accordini Valpolicella Classico. En saftig frisk og deilig vin som gjør en god jobb for juleverkstedet - på alle måter.

Oppskriftene på lammerull, sylteflesk og sylterull finner du på de neste sidene

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Ukens drink
Mayfair

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.