Lammeretter fra det fjerne østen

Lammekjøtt spises omtrent i hele verden og det er vel spesielt retter fra middelhavsområdene og India som har til nå har fristet de fleste. Her kommer imidlertid noen retter fra det fjerne østen, spennende og velsmakende som absolutt bør prøves!
30 September 2008 - 18:20

Thailand
I Thailand finner man sterke syrlige supper, aromatiske karrier, stekte retter og salater. De lekre thailandske salatene består ofte av mange ingredienser. Finskåret kjøtt, friske grønnsaker, ristede peanøtter og den alltid tilstedeværende chilien er noen av dem. Et thailandsk måltid skal ideelt bestå av smaker fra surt, søtt, bittert, salt og sterkt, og det gjennom mange små munnfuller.

Når kun det beste er godt nok bruker man lammefilet. Ytrefileten er mager og mør, den beste og mest delikate. Den trenger kun kort tilberedningstid.

Thai-inspirert nudelsalat med lammefilet

Fremgangsmåte

1. Tilbered nudlene etter anvisning på pakken.
  2. Finskjær lammefileten og del den i tynne skiver.
  3. Finhakk hvitløken og skjær paprikaen i biter.
  4. Varm chilioljen i en wok eller panne på sterk varme. Tilsett hvitløk og stek i 30 sekunder.
  5. Tilsett kjøttet og stek til det har en brun skorpe, ca 1-2 minutter.
  6. Tilsett paprika og stek videre i 3 minutter. Tilsett soya og chilisaus, og ta pannen vekk fra varmen.
  7. Bland inn nudler og hakket koriander.
  8. Drypp over (evt) litt mer soyasaus og dryss sesamfrø og mynte på toppen.

Tips: Vermicelli betyr syltynn pasta, og i dette tilfelle er nudlene laget av rismel og vann.

Tips: Hvor sterk du ønsker retten avgjøres med mengden sriracha. Den søte chilisausen er veldig mild.

Her finner du mange thaiinspirerte retter

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Sendt inn av Apéritif

Kinesisk lam- og nudelsuppe

Fremgangsmåte

Skyll kraftbeinene i kaldt vann. Del ingefær, gulrot, og løk i skiver. Ha alt i en kjele og tilsett vann.

Kok opp, reduser varmen og la det småtrekke i to timer. Skum av underveis. Sil av kraften, ha det tilbake i rengjort kjele, tilsett lammekjøtt i små strimler eller terninger.

Tilsett salt, sukker og sherry. La det trekke rett under kokepunktet i ca 30 minutter, til kjøttet er mørt.

Del soppen og vårløken i skiver og tilsett sammen med nudler. Kok opp og fjern fra platen.

Her finner du mange oppskrifter på kinesiske retter

Mange andre deilige retter med lam

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Opplysningskontoret for egg og kjøtt

Indisk lammekorma

Fremgangsmåte

Kutt kjøttet i 3 cm terninger, legg det i en bolle.

Del 1 løk i båter og riv ingefæren. Legg dette sammen med hvitløk og det øvrige krydderet i en foodprosessor, kjør til en fin masse. Eventuelt kan man bruke en morter eller finhakke ingrediensene. Hell blandingen over kjøttet og sett det til side i en time.

Del den andre løken i skiver, varm oljen i en stor panne, tilsett løken og stek på medium varme mens du rører til løken er myk. Skru opp varmen og tilsett lammekjøttet, stek i ca 5 minutter til kjøttet har en nøttebrun overflate.

Tilsett tomatpuré og 2 spiseskjeer av yoghurten. Rør til det er samlet. Kok til overflødig væske er borte. Tilsett den resterende yoghurten, 2 spiseskjeer om gangen. Rør til nesten all væsken er borte. Legg på lokk og la kjøttet trekke i sausen til det er mørt, ca 30 minutter på svak varme. Tilsett litt vann dersom blandingen blir for tørr.

Server med ris og indisk brød

Mange andre deilige retter med lam

Sendt inn av Matprat.no

Vietnamesiske vårruller - Cha gio

Fremgangsmåte

1. Finhakk løk, stangselleri, gulrot, vårløk og koriander. Bland godt sammen med lammedeig og de øvrige ingrediensene, foruten eggeplommen. La lammedeigen trekke smak i ca ½ time i romtemperatur, eller lengere på et kaldt sted.
  2. Dypp risflakene i varmt vann, legg de på et vått kjøkkenhåndkle.
  3. Legg to skjeer av fyllet diagonalt på hvert risflak. Brett begge kantene over blandingen og fold over. Sørg for at blandingen ikke kommer ut. Lim igjen bretten med litt eggeplomme.
  4. Varm olje i en wok eller kjele til oljen holder en temperatur på 180 ° C. Legg en og en vårrull forsiktig i den varme oljen. Stek rullene i ca 4 minutter til de er gylne. Ta opp rullene med hullsleiv eller en klype, og la dem renne av på et papirhåndkle.
  5. Bland alle ingrediensene til chili og peanøttdippen. Rør til sukkeret er oppløst.

Dypp de sprø vårrullene i dippen, og spis med fingrene.

Risflak får man tak i på de fleste store dagligvareforretninger. Det går også an å erstatte risflakene med filoflak.

Sendt inn av Matprat.no

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.