Levende ferskvare

I Trondhjem Mikrobryggeri kan du følge ølets vandring fra malt og humle til ferdig brygg som lesker ganen. Fraværet av pasteurisering og tilstedeværelsen av «grums» gir ølet en karakteristisk smak og spesiell fylde.

Bryggeripuben byr på åtte vidt forskjellige sorter øl, sju faste og et sesongøl. Utvalget spenner fra det lyseste friske til det mørkeste bitre. Årets sommerøl er Norges aller første økologiske øl, et friskt og syrlig øl som er blitt en sommerhit. 2500 liter har gått unna i de lyse sommerkveldene.

Blant de sju faste sortene er grunntonen både mørkere, bitrere og fyldigere. Mye og variert smak karakteriserer Pale Ale, Trondhjemspils, Bitter, India Pale Ale, Amber, Porter og Stout.
 
- Vi har prøvd ut mange forskjellige sorter øl, og har eksperimentert med utallige malt- og humlekombinasjoner. Nå har vi har kommet fram til et godt, bredt og representativt utvalg, mener Arne Nordmark, en av stedets fire eiere.

For ølhunder med ikke altfor stort magemål, har Mikrobryggeriet en populær løsning: Brett med sju små glass med forskjellig innhold. Ølkart som beskriver hver sort følger med. Dette er en populær innfallsport for nye kunder. Etter hvert får gjestene gjerne sine favoritter, enten det er en gyllen og kobberfarget Amber med rund, kompleks smak og frisk humlekarakter -  eller en kraftig Stout, mørkt røstet og nesten svart, kremaktig øl i Guinness-familien.

God og dyr malt
De fleste øltypene inneholder en blanding av forskjellige humletyper og maltsorter. Mikrobryggeriet opererer med 15 sorter malt og 20 ulike humletyper. I industribrygging er utvalget av malt og humle langt mer beskjedent, og dermed er variasjonsmulighetene i smak langt færre. Dessuten tillater mikrobryggeriet seg å bruke dyre råvarer.
- Vi har funnet fram til en god - og dyr - basismalt. For et lite bryggeri som oss er ikke råvareprisen så utslagsgivende på utsalgsprisen som for et stort industribryggeri. De må tenke kvantitet, mens vi lettere kan være opptatt av kvalitet, mener Nordmark. Utsalgsprisen er for øvrig utjevnet slik at alt øl koster det samme, uansett hvor dyre eller rimelige råvarene er (49 kroner for 0,45 liter).

Ferskt øl
Hovedforskjellen mellom øl fra mikrobryggerier og fra industribryggerier, bunner imidlertid i pasteurisering og i filtrering, ifølge teamet bak det lokale bryggeriet. Industribryggerier må pasteurisere ølet for holdbarhetens skyld, mens det ferskbryggede ølet i mikrobryggeriene serveres før det rekker å bli gammelt. I Trondhjem Mikrobryggeri blir ølet aldri eldre enn en måned. Mens det industribryggede ølet filtreres nøye for holdbarhetens skyld, blir ikke ølet nødvendigvis filtrert på et mikrobryggeri. En slik filtrering fjerner små fine partikler - «grums» - som også inneholder mange smaksstoffer.
- Disse partiklene som vi lar bli værende, gir ølet karakteristikk og gjør det levende, smakfullt og fyldig, sier Nordmark.

Bryggerifinesser
-Michael Jackson - og da snakker vi ikke om musikeren med samme navn men det kjente øl-guruen - hevder at ølbrygging er mer komplekst og har flere variable parametere enn vinlegging. I tillegg til malt- og humlesorter, gjær og temperatur, er vannkvaliteten viktig for resultatet. Ved enkelte øltyper justerer vi pH-verdien i vannet for å komme fram til riktig ølsmak, forklarer Nordmark.

I startfasen sto de ivrige eierne selv for bryggingen, men har overlatt prosessen til folk som jobber med dette på heltid. For tiden er bryggeren tysk, og han brygger drøyt 4000 liter øl i måneden.

Bryggeprosessen starter i de to store kobbertankene som preger puben. Bryggerisystemet er spesialbestilt fra Manchester, hver tank rommer 800 liter og er tilkoblet et sinnrikt rørsystem. I enden av det åpne og rommelige lokalet kan pubgjestene se inn i det aller helligste - rommet hvor ølet tappes om, godgjør seg og videresendes til baren når det er modent. En vindusvegg skiller nysgjerrige gjester fra de profesjonelle bryggerne; hygienekravene er strenge her inne.
- Vi er svært nøye med rengjøring av utstyr. Det er den kjedelige delen av arbeidet, men helt nødvendig, understreker Nordmark.

Lidenskapelig ølinteresse
Det hele startet med en genuin og lidenskapelig interesse for øl og ølbrygging. Arne Nordmark jobber innen materialteknologi på Sintef og Stig Berg jobber innen støpeindustri. De to møttes gjennom samarbeidsprosjekter, og oppdaget at øllidenskapen var felles. Så snart de hadde anledning, la de turen innom mikrobryggerier verden over. Særlig besøkte de England, Tyskland og USA. Skrittet fra hjemmebrygging på kjøkkenet til satsing på Trondheims eneste og et av landets få mikrobryggerier var langt, men godt gjennomtenkt.

Økonomien var på plass, tilsvarende steder grundig studert og de to gründerne fikk opplæring innen ølbryggingens mange finesser av engelske bryggere. Nordmark og Berg hadde en klar ide om hvordan utestedet skulle se ut og hvordan atmosfæren skulle være.
- Dette skulle ikke være en typisk brun pub, og vi satset sterkt på et skikkelig kjøkken med god mat, forteller Nordmark. Både ut fra smaksprøver og ryktet er da også kjøkkenet absolutt verdt å teste. En liten kuriositet er hjemmebakt brød med «mesk», det vil si maltkornrestene fra bryggeriprosessen. På tysk kalles bakverket treberbrot og serveres kun i bryggeripuber.

Historisk forankring
Mikrobryggeriet har satset på en uformell industristil, med både sjarm og særpreg. En stor bar midt i lokalet preger stedet. Selve bardisken er spesiell ved at den er over en meter bred. Det gir god plass til beina og gjør at du kan innta et måltid der på komfortabelt vis.

Murstein på britisk maner er brukt både utvendig og innvendig. Inne er den røde steinen kombinert med lys ask og bjørk. Elementer fra Trondheims historie er integrert i den kontinentale stilen og bidrar til å forankre stedet lokalt. Kuriositeter som støpejernsgelender fra Stiftsgården (kopi må vite) og støpejernselementer fra et gammelt hus er innfelt i interiøret og utendørs lyser kopier av byens første el-lamper opp i høstkvelden.
- For oss var det viktig å hente inn slike historiske bygningselementer for å gi stedet et autentisk preg og lokal forankring.

Gammelt håndverk
Richard Torrissen har ansvar for den daglige driften.
- Fellesnevneren for de som kommer hit er at de er lei av industriølet som er ganske likt ismaken overalt. Hit kommer folk som vil ha godt og smakfullt øl. Folk er blitt mer oppmerksom på kvalitet, mener Torrissen.

Selv om utelivsbransjen var langt det han hadde peilet seg inn på, ble han bitt av basillen og har han hoppet av markedsføringsstudiene for å drive stedet.
- Å brygge øl slik vi gjør her et gammelt håndverk, og vi tar vare på gamle tradisjoner. Det synes jeg er verdifullt, understreker den unge daglige lederen.

FAKTA
•Trondheim Mikrobryggeri ble etablert i 1998 og eies av Mikrobryggeriet AS, som også eier Oslo Mikrobryggeri AS, Møllebyen Mikrobryggeri AS (Moss) og Litchi Kjøkken og Bar (Oslo).
•I Norge finnes i alt fem mikrobryggerier med servering (Oslo, Moss, Trondheim og Honningsvåg)
•Mikrobryggeriene i Norge har et visst samarbeid (innkjøp, gjærkultur etc.)
•Ølet produseres i lokalet og konsumeres i lokalet. Ølet selges ikke på flaske, kun ferskt i glass (pint)
•Årlig produserer Trondheim Mikrobryggeri omlag 50 000 liter øl

Tekst og foto: Idun Haugan

Forsiden akkurat nå

Til toppen