Lokalmat eser ut

Vokser dobbelt så mye som totalen i dagligvaren.

Veksten innen lokalproduserte matvarer har det siste året vært 7,7 prosent.

Det er dobbelt så mye som i dagligvarebransjen totalt. Dette kom frem på fagdagen til KSL Matmerk i Oslo onsdag.

- Mat definert som lokalprodusert vokser vesentlig mer enn totalmarkedet, som har økt med 3,5 prosent, sier adm. direktør Arne Reiler i analyseselskapet Nielsen Norge.

Han mener at et fokus på lokalmat gir dagligvarebransjen en mulighet til å skille seg ut fra hverandre og for å vokse.

Om lag 4.300 produkter er kategorisert som lokalmat, og produktene er gruppert inn i 90 forskjellige varegrupper. Arne Reiler mener at lavpriskjedene står for en overraskende stor andel av salget med hele 40 prosent av totalmarkedet.

Forsiden akkurat nå

Det brygger opp til ny ølkrig

Importen av øl i butikkstyrke er nå så stor at hvert femte glass øl er brygget utenfor landets grenser. Mens noen frykter en reprise på ølkrigen fra begynnelsen av 2000-tallet, forklarer importør Carlsberg-Ringnes det hele med midlertidige kapasitetsutfordringer. Les hele saken

Til toppen