Lysende optimisme

Det ser i utgangspunktet dystert ut for manges internettsatsinger. Alle medier forteller nesten den samme historien om dot.com-døden og hvordan sykdommen innhenter stadig flere. Men er historien helt sann, og er den fortalt slik fordi det passer den som forteller den svært så godt at folk får den oppfatningen?

Og er det slik at det er færre som bruker internett i dag enn tidligere og at nesten alt er dømt til å mislykkes? Det siste spørsmålet er det veldig enkelt å svare entydig på: Stadig flere bruker nettet til å hente nyttig informasjon og til å surfe med, og de nyttige sidene vil helt klart overleve.

Når det gjelder selskapsdøden som er så fokusert, er den i stor grad et resultat av uvettig bruk av andres penger basert på en optimisme som savnet rotfeste i virkeligheten. Konsulentselskapene spratt opp som paddehatter og solgte gråstein som gull til alle og en hver som greide å skaffe tilstrekkelig med kapital fra uvitende investorer. Investorer som trodde på det de neppe ville ha trodd på i andre sammenhenger. Om det går an å bruke et slik uttrykk som edruelighet i et tidsskrift som Apéritif, er det kanskje hva det er grunn til å etterlyse. Og mens vi er i sving med den slags uttrykk, er det nå for mange en durabelig bakrus som har meldt seg der langt sterkere saker en paralgin forte må til å for dempe smerten. Men det finnes også eksempler på nettsteder som klarer seg godt og der tæring er satt etter næring. www.aperitif.no er et slikt nettsted.

Vi ser meget optimistisk på fremtiden og den unike kombinasjonen det er å ha en vellykket papirutgave ved siden av. Det er nemlig all grunn for oss til å slå oss litt på brystet. Mens andre fagblader mistet omsetning i fjor, økte Apéritif sin med over 30 prosent. På nettet og i papirutgaven har vi satset på de respektive kanalens styrker. Og den positive utviklingen sikrer at vi fortsatt kan by på samme høye redaksjonelle kvalitet.

Hovedmålet er å gi leserne både opplevelse og nytteverdi enten det er snakk om vårt horecanett eller våre åpne nettsider. Det er nettopp på disse områdene mange har feilet og oversett det enkle faktum at lesere vil ha noe igjen for å besøke nettsidene eller å åpne bladet. På nettet passerte vi nylig 180 000 viste sider i løpet av en uke og det på et tidspunkt av året der flere søker de lyse kveldene enn dataskjermens elektroniske lys.

I vår redaksjon hersker det ingen tvil om at papiret og internett vil leve side om side og at det er kunnskapen om å unytte kombinasjonsmulighetene som skaper vinnerne. Like overbevist er vi om at bransjen absolutt har mye å hente på nettet enten det er snakk om å bearbeide kundene eller å orientere seg blant leverandørene.

Jan H. Amundsen
(Leder i Apéritif nr. 4/2001)

Forsiden akkurat nå

Til toppen