Magnetisk DP

Superluksuriøse Dom Pérignon Rosé er nå ute i en svært så raffinert 1996-utgave.

Dom Pérignon Rosé har siden første årgang (1959) hatt en helt spesiell magnetisk tiltrekningskraft - på samme måte som alt annet som kun er tilgjengelig for de få.

Mens dens hvite bror lages i store nok kvanta til at den har fast listing på Vinmonopolet , er roséen langt mer eksklusiv.

Prisen på kroner 2400 for 1996-utgaven gjenspeiler det mer begrensete antall flasker samtidig som den får mer stell og pleie av produsenten.

Minner om rødvin
1996-roséen har godgjort seg i nesten 10 år i kjelleren. Og det har vinen fra denne klassiske årgangen hatt godt av.

En rosé som ikke gjør skam på slekta selv om den aroma- og strukturmessig ligner mer på sine røde slektninger uten bobler (gjerne en chambolle-musigny eller volnay) med tydelig pinot noir-karakter.

Godt lagringspotensial
Og det til tross for at chardonnay dominerer i blandingen. Men aromabildet er veldig lett og delikat, moussen tilnærmet perfekt og syrene forfriskende.

Fortsatt veldig ung og til tross for at den er en sent omkorket champagne, har den et godt lagringspotensial.

Om den er verd å spandere i situasjoner som de Karl Lagerfeld har avbildet for årets mest eksklusive reklamekampanje, er ikke godt å si, eller?
 

Dom Pérignon Rosé 2004

Produsent:
Champagne Moët & Chandon
Utvalg:
Bestillingsutvalg
Volum:
0.750l
Land:
Frankrike
Område:
Champagne
Pris:
2 399,90 kr
Varenummer:
4855601
93 Poeng
Les smaksnotatene »

Forsiden akkurat nå

Til toppen