Mandag 29. oktober 2001 - Bli med og smak skotsk whisky i toppklasse

Salt, sjø, torv, friskt og komplekst; det er whisky fra Skottland - og single malt på sitt beste, med karakterer av Skottlands forskjellige regioner det dreier seg om. Og også hva vi byr deg på når vi denne kvelden skal gi deg en helt spesiell opplevelse;
21 September 2001 - 12:00

"To make our whisky of such
                                QUALITY
    that nothing in the market shall come before it"
                                          Alexander Walker

Denne oktoberkvelden skal du få smake den verdenskjente Johnnie Walker Black Label. Og ikke bare den, men også de whiskyer den er bygd opp av;
-Cameron Brig Single Grain Scotch Whisky fra området Lowlands
-Cardhu Single Malt fra området Speyside
-Talisker Single Malt fra Isle of Skye i området Highlands
-Lagavulin Single Malt fra området/øys Islay

Fortryllelsen ved en blended whisky er at den utfyller spekteret av motsetninger -myk og skarp, søt og torvaktig -og skaper en vidunderlig kompleks smak som ingen single malt kan måle seg med.
Som på en malers palett, bidrar hver enkelt single malt med et særpreget fargestrøk og struktur til lerretet. Hvert element skaper et utrolig rikt og detaljert maleri som uttrykker sin egen unike historie.

Bli med Chris Maile, whisky ambassador, på en reise rundt i de whiskyproduserende regionene i Skottland. Du vil få erfare de forskjellige karaktertrekkene ved hver regions whisky som bidrar til å skape verdens ledende deluxe blended whisky - Johnnie Walker Black Label.

OBS! Seminaret er avholdt.

NB! Foredraget vil bli holdt på norsk.

Dato: 29. oktober 2001
Klokkeslett: 19.30 til ca. 22.00
Sted: Hotel Continental, Oslo
Pris: 350 inkl. mva.

I kveld skal vi treffe en skotsk visjonær, en oppfinner om du vil. En person som så og tok muligheter, og som viet livet sitt til å forbedre og perfeksjonere sin lidenskap ...blended whisky.
Vi skal få møte Johnnie Walker og hans inspirerende blanding. Vi skal foreta en reise i hans fotspor som fortsetter helt frem til våre dager. Og i beste skotske tradisjon skal vi virkelig hygge oss på veien...!

Underveis vil vi få et innblikk i utviklingen av Johnnie Walker Black Label fra tiden hvor den var det første globale varemerke, frem til dagens status som med Jim Murrays ord uttrykkes som følger: "The Savoy, the Everest of deluxe whiskies".
Vi vil ta en imaginær spasertur gjennom Johns land mens vi smaker hva han smakte og lukter hva han luktet da han bragte aromaer fra land og sjø sammen i sin fortryllende blanding.

Vi begynner turen ved Cameron Brig i regionen the Lowlands, og benytter her anledningen til å smake på en whisky som sjelden havner på flaske, Single Grain Scotch Whisky. Den søte lette smaken av Cameron Brig whisky danner det perfekte utgangspunkt, et bakteppe om du vil, for de forskjellige egenartede single malts som vi vil treffe på gjennom resten av reisen vår.

Når vi nå beveger oss nordover til regionen Speyside, den mest produktive whisky regionen i verden, legger vi veien innom Cardhu-destilleriet.

Denne berømte single malt representerer det mest betydingsfulle aspektet i Johnnie Walker Black Label. Faktisk hadde Alexander Walker så sterke følelser for Cardhu at han kjøpte hele destilleriet i 1893 for å sikre kvaliteten og tilgangen på forsyninger. Denne whiskyen er viden kjent for sin silkebløte og maltaktige søthet.

Vårt neste stopp på veien ligger vestover til Talisker-destilleriet på den ville og forblåste øya Isle of Skye. Denne single malt innehar hele sjelen til denne berglendte stormfulle øya.

Taliskers aroma gir gjenklang i ganen. Smaken er først søt og avrundes med en tørr torvaktig røksmak.

Reisen går derfra videre sørover til øya Islay, Skottlands whisky-øy. Whiskyen fra denne øya er kjent for sin intense røyksmak som henger lenge i ganen. Vi skal smake på Lagavulin, og dens dype torvaktige aroma og lange røykfulle avrunding.

Våre reise ender her, med høydepunktet i blanderens kunstverk, Johnnie Walker Black Label.
Du kan selv oppdage den overraskende dybden, tvetydigheten og variasjonene som gjør nytelsen av Johnnie Walker Black Label til en magisk opplevelse.

OBS! Seminaret er avholdt.

NB! Foredraget vil bli holdt på norsk.

Dato: 29. oktober 2001
Klokkeslett: 19.30 til ca. 22.00
Sted: Hotel Continental, Oslo
Pris: 350 inkl. mva.

Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c 0678 Oslo, senest åtte dager før smakingen. Merk betalingen med 291001. Ta med kvittering. Dersom du melder deg på senere enn åtte dager før smakingen finner sted, må du spesielt huske på kvittering. Melder du deg av mindre enn åtte dager før smaking refunderer vi ikke deltakeravgiften.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.