Matglede-vinnere fra Trondheim

Rica Hotel Nidelven og De 3 Stuer i Trondheim er landets beste hotell og kantine.
02 November 2010 - 13:54

For andre år på rad stakk Trondheim-hotellet Rica Hotel Nidelven av med seieren for beste hotell i Årets Matglede.

- Hotellet har ikke på noen måte hvilt på laurbærene, men har satset sterkt, sier juryen, som begrunner valget sitt slik:

- Kjøkkenet på Rica Hotel Nidelven er preget av kreativitet og innovasjon, og ser produkter på nye måter. De er nytenkende og har hele tiden målet om å levere gjestene en opplevelse i mat. Det bugner av sunne og velsmakende produkter, og gjestene får høy kvalitet og stor valgfrihet. Her spares det ikke på noe, og matgleden er ikke bare på kjøkkenet. Den er på hele hotellet, sier juryen.

Seier i første forsøk
Det var første gang at kantina De 3 stuer avdeling Otto Nielsens vei deltok i konkurransen. Det ble seier i første forsøk, og i begrunnelsen sier juryen blant annet:
- De 3 Stuer oser av matglede. De gir rom for kreativitet, nye konsepter og videreutvikling. De er opptatte av å lage sunn, god og hjemmelaget mat til gjestene, og det er tydelig at de ansatte er stolte av arbeidsplassen sin. Svært god merking gjør kantina lett å bruke. Og fornøyde gjester setter stor pris på variasjonen.

Årets Matglede Fastfood 2010 gikk til Kjuttas Brød og Salat i Dyreparken i Kristiansand.

Bocuse d'Or neste
Årets priser ble delt ut på Ostens dag 28. oktober på Hotel Continental i Oslo. Foruten heder og ære fikk vinnerne en kulinarisk reise til Bocuse d`Or, det uoffisielle verdensmesterskapet i kokkekunst, i Lyon i premie. Her får de følge den norske kokken Gunnar Hvarnes på nært hold i konkurransen. I tillegg fikk vinnerne et årsabonnement på fagbladet Kjøkkensjefen og en statuett som bevis på seieren.

To bedrifter fra hver kategori var nominert til finalen. De 3 Stuer vant hedersprisen i kantinekategorien over fjorårets vinner, Wilberg Statoil Vassbotn.

I kategorien Årets Matglede Hotell vant Rica Hotel Nidelven over Hotel Union Geiranger.

80 konkurrenter
Årets Matglede arrangeres av TINE i samarbeid med Norges Kokkemesteres Landsforening (NKL), og er en søken etter Norges mest innovative og kreative storhusholdningsbedrifter. I år har over 80 bedrifter knivet om de gjeve bransjeprisene som deles ut innen kategoriene kantine, hotell og fastfood.

Vinnerne kåres av en fagjury bestående av representanter fra NKL, de lokale Kokkemesterlaugene og TINE under ledelse av juryformann og sisteleddsjef i TINE Salg Storhusholdning, Brita Unnerud.
- Viktige vinnerkriterier er at bedriften arbeider med nytenkning, innovasjon og matglede. I tillegg er det viktig at de norske råvarene er i fokus, sier Unnerud.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink