– Mattilsynet forskjellsbehandler spisesteder

Sju av Mattilsynets kontorer ville stenge et serveringssted, 13 ville la det drive videre.

En fersk rapport fra Riksrevisjonen konkluderer med at det er altfor store variasjoner i Mattilsynets behandling av ellers like tilsyns- og klagesaker.

– Det er dessverre ikke en enhetlig reaksjonspraksis i Mattilsynet, sier riksrevisor Jørgen Kosmo til NRK.

Ved å sende kontorene like saker til behandling, fikk Riksrevisjonen fram store forskjeller i saksbehandlingen. Noen fikk virksom¬heten stengt, andre fikk drive videre i påvente av at det ble iverksatt tiltak.

– Det kan få alvorlige konsekvenser for folk. Det er stor forskjell på å få en virksomhet stengt og fortsatt få drive videre i påvente av å gjennomføre tiltak.

LES OGSÅ: Slakter restaurant-Oslo

Lover bedring

Mattilsynet forsikrer at riksrevisorens kritikk tas på alvor. Administrerende direktør Harald Gjein sier til NRK at det er viktig at tilsynet er mer rettferdig, og at det er satt i gang en rekke tiltak for å bli med enhetlig i forhold til næringen.

LES OGSÅ: Vurderer igjen smilefjes på restauranter

Rapporten ble overlevert Stortinget tirsdag 31. januar.

Forsiden akkurat nå

Til toppen