Mener hver fjerde flaske italiensk rødvin er juks

Aldo Steccanella mener at de populære appassimentovinene er ren svindel. De utgjør minst 25 prosent av all italiensk rødvin fra Vinmonopolet.

Den tidligere vinhandleren Aldo Steccanella har gjort det til sin livsoppgave å slåss mot vinstilen appassimento som han mener er konstruert og ulovlig og på sikt vil ødelegge for amarone.

Den ultimate kosevinen

Og han legger deler av ansvaret på monopollandene Norge, Sverige, Canada og Finland som etterspør denne vintypen, som han mener ikke tilhører Venetos vintradisjon.

Appassimentovinen er gjennomgående søte og med alkohol på rundt 14-14,5 prosent. Perfekt for den særnorske vinkosen.

Men han retter skytset like mye mot de store meningsførende produsentene i Veneto som Tommasi, Masi og Allegrini, for at de lar dette skje.

Like ille i Norge

Det er særlig svenskene som etterspør appassimentovinene: Minst 12,6 millioner liter av det totale salgsvolumet for Italia på 52 millioner liter er appassimento i henhold til et søk utført av Systembolagets innkjøper Sebastian Braun. Det betyr drøyt 24 prosent av både volum og salgsverdi. Vi snakker altså om en omsetning på minst 1,14 milliarder SEK. Med andre ord et enormt marked.

Også amarone utsettes for svindel

Bestselgeren Casa Vinironia Appassimento Edizione Oro solgte alene 3,15 millioner liter og dro inn 225 millioner kroner i 2014.

Slik smaker en av svenskenes mest populære vin

Denne vinen er en basisvare også på Vinmonopolet og beskrives som «Vinifiert gjennom appassimento-metoden som bl.a. innebærer tørking av druer, lang maserasjon og langsom gjæring.» Druene oppgis å være negroamaro, merlot, primitivo og malvasia uten stedsangivelse. Den svenske importøren opplyser imidlertid Veneto, men siden druemiksen er mer typisk for Puglia, er sannsynligheten større for at det er der vinen egentlig kommer fra.

Har endret navn

Situasjonen er like «ille» i Norge. Her utgjør viner med appassimento og passolignende ord (ikke ripasso) i navnet minst 3,3 millioner liter eller 25 prosent av salget av italiensk rødvin. Tallet er enda høyere om man går inn på hver enkelt etikett. Det finnes et utall av variasjoner over navnet appassimento og passo.

Både Tommasi og Allegrini har valgt å endre navn på sine appassimentoviner. Allegrini har endret til Bel Passo og storselgeren fra Tommasi heter nå Graticcio Appassionato . Denne vinen solgte alene nesten 1,3 millioner liter på Vinmonopolet i fjor. Og i følge Vinmonopolets sider er druene tørket i 30-40 dager. Men det står ikke noe om opprinnelse. På den svenske imortørens sider er derimot Veneto oppgitt.

Få lever opp til kravet i loven

Så populær er appassimentovinene blitt at verken de lokale vinmyndighetene i Veneto (Consorzio Tutela Valpolicella DOC) eller «konkurrenten» Famiglie dell'Amarone d'Arte, ifølge Steccanella, ikke gjør nok for å stoppe utviklingen. Han mener de derimot ser gjennom fingrene med at Appassimento IGT delle Venezie snylter på den stolteste tradisjonen i Veneto, nemlig amarone og recioto.

Denne produsenten rister på hodet over fenomenet 

Appassimento er nemlig ingen vinstil, men en metode, altså vin laget av druer som er tørket. For amarone og recioto er 100 prosent av druene tørket, for vinene av typen Appassimento IGT delle Venezie er kravet (på papiret) 40 prosent og to måneders tørking, men det er svært få som overholder dette kravet.

Siquria Spa som driver med antisvindelskontroller, mener deres målinger viser at så lite som 5 prosent av vinen har vært gjennom den påkrevde tørkingen.

Ifølge innkjøpssjef hos Systembolaget, Sebastian Braun, er det bare én av de mange appassimentovinene på «systemet» som ville blitt godkjent hvis det skulle vært et like strengt krav som til amarone og recioto.

Sprer seg til hele ltalia og enda lengre

Verken Systembolaget eller Vinmonopolet ønsker å øke tilbudet av appassimentoviner. -Vi har et bredt utvalg av appassimentoviner i dagens sortiment, og vi ser at et rikt tilfang av denne vinstilen kommer via testutvalget. Vi har derfor ikke sett behov for å prioritere dette i lanseringsplanene foreløpig, forteller produktsjef Monika Wessel.

Appassimento brukes imidlertid ikke bare i Veneto, men nå for viner fra hele Italia og sågar utenfor landets grenser.

Den nest mest selgende appassimentovinen i Norge er fra Sør-Italia

Det provoserer Aldo Steccanella så mye at han er villig til å stille seg opp med bannere og megafon foran lokalet hvor den kommende årgang av amarone, den såkalte Anteprima, skal presenteres den 30. og 31. januar i Verona.

Her er stemningsrapport fra Anteprima i 2005

Forsiden akkurat nå

Til toppen