Mer glad i det sterke

Salget av sterkøl har økt med over 50 prosent så langt i år.
21 August 2012 - 09:50

– Den økte interessen for mangfoldet av øl kan vi ikke minst takke de mange norske mikrobryggeriene for, sier direktør Petter Nome i Bryggeriforeningen.

Antallet små bryggerier har økt kraftig de siste årene. Pils er fortsatt nordmenns favorittøl, og i over ni av ti ølglass er det pils. Men alt tyder på at folk er i ferd med å få øyne opp for øl med andre smaker, slik som ulike typer mørkt og sterkt øl fra små og store bryggerier. Hele 28 prosent av befolkningen at de jevnlig drikker andre typer øl enn lys pils.

LES OGSÅ: Priser til Nøgne Ø

Det meste av det såkalte nisjeølet er sterkøl som bare selges på Vinmonopolet, men også dagligvarehandelen har etter hvert fått et stort utvalg nye øltyper. Pol og butikk I årets syv første måneder ble det solgt 722 000 liter sterkøl, en økning på hele 52 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Og i fjor var det en kraftig økning fra 2010.

– Vi ser den samme utviklingen i hele Europa, i Australia og USA. Trenden har kommet mye lenger i andre land, og alt tyder på at den bare vil vokse seg sterkere i Norge. Mange bryggerier utvikler helt nye øltyper, henter fram gamle norske tradisjoner eller inspireres av internasjonale klassikere som ale, stout, porter og hveteøl, sier Nome.

LES OGSÅ: Vi drikker stadig mer nisjeøl

De største norske bryggeriene produserer også sterkøl, men så langt er det sterk pilsner og juleøl som har dominert. Det tradisjonsrike bokkølet er imidlertid i ferd med å gjøre renessanse.

– Det er også interessant å se at et tidligere utrydningstruet, mørkt øl som Bayer øker i popularitet igjen, og denne øltypen selges nå i nesten alle dagligvarebutikker her i landet, sier Nome. Hans håp er at det skal bli like populært å være ølkjenner som vinkjenner.

Kvinner også

En spørreundersøkelse bekrefter den økte interessen andre øltyper enn lys pils. 73 prosent beskriver ølet fra norske mikrobryggerier som herlig, viser en undersøkelse YouGov har gjort for Bryggeriforeningen. – Undersøkelsen viser at nisjeølet er mest populært i aldersgruppen 18 til 34 år.

Hver tredje under 34 år svarer i undersøkelsen at de jevnlig drikker andre typer øl enn pils, sier Nome. Blant dem over 55 år er andelen 20 prosent.

– Ikke uventet er det mange flere menn enn kvinner, dobbelt så mange, som drikker annet enn pils. Men når det gjelder bedømming av smaken på øl fra mikrobryggerier, er kvinner nesten like positive som menn. Flere enn syv av ti, av både kvinner og menn, er svært begeistret for slikt øl, sier Nome.

LES OGSÅ: Ægir-jubileum med bryggeriåpning

Salget av butikkøl, i hovedsak pils, ligger omtrent på samme nivå som i 2011. To dårlige sommere på rad, har gått hardt ut over ølsalget. Julisalget i år var riktignok 5,5 prosent høyere enn juli 2011, men det skyldes at salget falt kraftig i tiden etter 22. juli i fjor.

LES OGSÅ: Laveste ølsalg på åtte år

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Ukens drink
Mayfair

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.