Merket for God Design til La Vida-familien

Hvert år lanseres mellom 1000 og 1500 nye viner på Vinmonopolet. I et marked preget av hurtige endringer benytter Arcus design som et virkemiddel i sin markedskommunikasjon. Tildelingen av Merket for God Design til La Vida-familien lover godt for merkets fremtid.

Forbrukerne skåler i nyhetene, med det resultat at vinene får stadig kortere livssyklus. Det merker en etablerte vinleverandør som Arcus.

Innføringen av selvbetjente vinmonopol har gitt nordmenn mulighet til å se, ta på og lese om vinene i hyllene. Som et resultat av blant annet dette har svært mange blitt mer nysgjerrig på vin og mindre lojale mot etablerte merker. For å øke konkurransekraften har Arcus redesignet den populære La Vida-familien.

La Vida har mye av æren for den unike posisjonen chilensk vin opparbeidet seg i Norge på 90-tallet. La Vida Cabernet Sauvignon som ble lansert i 1994 er en av Norges største vinsuksesser. Hovedårsaken til den langvarige suksessen i et tøft marked tror Arcus skyldes høy kvalitet i kombinasjon med moderat pris. Det siste året har La Vida Cabernet fått to nye familiemedlemmer: La Vida Syrah og La Vida Merlot. Også disse flaskene har fått utmerkelsen Merket for God Design - og gode anmeldelser i avisenes vinspalter for vinens kvalitet.

- La Vida er vin for folk flest til de fleste anledninger hvor man gleder seg over de gode sidene ved livet. Dette er en god vin til en fornuftig pris. Vi ønsket å uttrykke dette tydelig gjennom å gi flasken nytt liv, sier markedsdirektør Christian Brink i Arcus.

Design Bridge fikk i oppgave å presentere en ny grafisk profil som tydelig understreker merkets personlighet. Den oppgaven løste de til Arcus' tilfredshet. La Vida-fonten har blitt romslig, åpen og vennlig. For å understreke produktets personlighet ytterligere omkranses flasken av et chilensk dikt som er en hyllest til livet og kjærligheten. Ser du nøye etter vil du se et ikon nederst på flaske som illustrerer et dansende par som former et lite hjerte. De klare fargene på kapslene og det lille ikonet hjelper forbruker å skille de tre forskjellige variantene fra hverandre.

I juryens begrunnelse for å gi La Vida serien Merket for God design, heter det blant annet:
Logoen er frisk og livlig, og bruken av tre farger for å skille druetypene er vellykket gjennomført med en klar signaleffekt. Diktet som er trykket som mønster i bakgrunnen rundt flaskens form gir en attraktiv tilleggsverdi.

Merket for God Design er den ledende utmerkelsen for design i Norge. Denne utmerkelsen er et kvalitetsstempel og et synlig bevis på at Arcus og dyktige designere har lagt et godt grunnlag for en lys fremtid en kjent merkevare.

La Vida på polet:
 w Copa Con Gusto 2004 (41929) (BiB 3 liter)
 w La Vida Syrah (50032) (BiB 3 liter)

Forsiden akkurat nå

Til toppen