Miljøpris til Vinmonopolet

Tar ansvar langt utover det myndighetene krever, mener Oslo Venstre.

Fra gammelmodig anakronisme til omdømme som en av Norges beste virksomheter: Vinmonopolet tar et miljøansvar langt utover det myndighetene krever – og utover det de fleste av oss er klar over, heter det i begrunnelsen fra juryen som deler ut Oslo Venstres miljøpris.

Partiet har delt ut prisen siden 1997, og blant Oslo-aktørene som har vunnet er blant annet Oslomarkas Fiskeadministrasjon (2011), Vulkan Eiendom AS (2010), Miljøstiftelsen ZERO (2009), Syklistenes Landsforening (2008) Oslo Elveforum (2007) og Øya-festivalen (2006).

Vinmonopolets miljøpolicy fordrer redusert miljøbelastninger, påvirkning av ansatte og leverandører i tilsvarende retning samt tilrettelegging for miljøbevisste kunder.

– Hos Vinmonopolet blir retningslinjene fulgt: Trykksakene er trykket på en minst mulig miljøbelastende måte, det stilles miljøkrav ved innkjøp, handleposene må betales for, flergangsposer tilpasset produktene er utviklet, utvalget av økologiske produkter øker jevnt og trutt miljøpolicyen er virkelig integrert i hele virksomheten, noe som også kommer oss som kunder tilgode når vi skal handle, mener jurymedlem Jarl W. Alnæs i Venstre.

Miljøansvarlig i Vinmonopolet, Frank Lein, opplyser at halvparten av butikkene er miljøsertifisert i løpet av de siste årene, og resten av butikkene følger etter i løpet av neste år.

– Vi har gjort veldig mye i forhold til å redusere energiforbruket i alle butikkene. I tillegg tar vi et globalt etisk samfunnsansvar gjennom vårt samarbeid med monopolene i de øvrige nordiske landene, sier han.

Det er innført et felles etisk regelverk ovenfor alle produsenter. Reglene bygger på internasjonalt anerkjente konvensjoner innen menneskerettigheter, arbeidslivsstandarder, miljø og anti-korrupsjon, i tillegg til relevant lovgiving i eget land. De nordiske grossistene er også inkludert i samarbeidet.

Miljøprisen ble delt ut på verdens miljødag tirsdag 5. juni.

Forsiden akkurat nå

Til toppen