Mister bevillingen for utgått vin

Bakgaarden Pub og Losji på brygga i Tvedestrand fikk besøk av skjenkekontrollen som fant alkoholfri vin i hylla som var over best-før-dato.
04 September 2009 - 18:00

Nå kan serveringsstedet bli straffet med inndragning av skjenkebevillingen i 20 dager.
- I utgangspunktet legger jeg meg flat. Brudd på skjenkereglene skal ikke forekomme. Men i dette tilfellet reagerer jeg, sier Maria Aanby til Tvedestrandsposten.

Kan selge den
Hun har vært i kontakt med Mattilsynet som har opplyst at man faktisk kan selge og servere alkoholfri vin etter utgangen av best-før-datoen, dersom ikke kvaliteten er forringet. - Disse flaskene sto jo uåpnet og kjølig, påpeker Aanby til avisen.

Også i februar 2008 var Securitas-vaktene på besøk. Da reagerte de på fargen på den alkoholfrie vinen som sto i hylla til puben. Den gang var det ingen datostempling på flaskene. Maria Aanby fikk likevel en skriftlig advarsel av Tvedestrand kommune.

- Etter å ha mottatt denne advarselen, gikk jeg umiddelbart til Vinmonopolet i Arendal for å kjøpe nye flasker med alkoholfri vin, forteller hun til Tvedestrandsposten.

Alkoholfri vin er imidlertid ikke det det selges mest av på polet, og det viste seg at vinen hadde stått i polhylla en stund, og best-før-datoen utløp bare noen måneder etter at pubinnehaveren kjøpte dem. Datomerkingen er en følge av et EU-direktiv som kom for noen få år siden.

Polet har også problemer
Vinmonopolet fortalte henne at den alkoholfrie vinen er holdbar lenge etter utløpsdatoen. I tillegg fikk hun opplyst at også polet har problemer med at vinen blir stående en stund i hyllene, fordi det er lite omsetning av denne typen produkter.

Hun har drevet puben på brygga i Tvedestrand i ni år. I løpet av disse årene har det kun vært én gjest som har bestilt ett glass alkoholfri vin.

Det er politikerne i Tvedestrand som avgjør hvilken straff Aanby skal få for at den alkoholholdige vinen ikke var innenfor best før-datoen da kontrollørene kom på besøk. Rådmann Jarle Bjørn Hanken mener inndragningen av skjenkebevillingen i 20 dager er passende straff.

Tror på de folkevalgte
- Jeg håper og tror politikerne har et annet syn, sier Aanby. Pubinnehaveren understreker at hun bruker mye ressurser på å holde lover og regler, og å påse at det er ordentlig og greit på skjenkestedet.

Tærer på økonomien
Dersom kommunestyret vedtar å inndra skjenkebevillingen, vil det selvsagt få økonomiske følger.

- Dette er et lite sted, og vi har ikke verdens beste økonomi. Vi skal nok tåle det, men jeg håper jo de folkevalgte ser at dette blir urettferdig, sier Aanby.

Skjenkebruddsaken blir behandlet av livsløpskomiteen førstkommende tirsdag, og av kommunestyret uka etter, melder Tvedestrandposten.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.