Mot ny rekord i grensehandelen med alkohol

Salgsstatistikk fra Systembolaget viser at nordmenn handler alkohol i Sverige som aldri før. Siden Svinesundbroen åpnet i juni, har nordmenns grensehandel økt med 12 %.
01 November 2005 - 10:55

- Vi frykter at grensehandelen med alkohol i år vil slå alle rekorder, sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Store avgiftsforskjeller, ny bro over Svinesund og sterk norsk krone gjør at tørste nordmenn reiser til Sverige som aldri før for å kjøpe alkohol. I tredje kvartal økte nordmenns grensehandel av vin med 14,2 % mens grensehandelen med brennevin økte med 10,2 %, sammenliknet med samme periode i fjor. Totalt i 3. kvartal kjøpte nordmenn over 300.000 liter brennevin og nærmere 2 millioner liter vin i Sverige.

- Grensehandelen har nå en sterk vekst og vi frykter at svært mange i år vil kjøpe juleakevitten på Systembolaget fremfor Vinmonopolet. Vin og brennevin er videre en svært viktig lokkevare i grensehandelen ved at man også kjøper kjøtt, sjokolade og andre produkter når man først reiser på handletur til utlandet, sier Jordheim.

Økt salg av vin
Det er først og fremst grensehandelen med vin som øker. I 2001 kjøpte nordmenn 3,8 millioner liter vin i Sverige mens VBF anslår at årets grensehandel vil utgjøre hele 6,5 millioner liter.

- Sammenliknet med 2001, da Sem-erklæringen tok til orde for å redusere grensehandelen, vil nordmenn kjøp av vin i Sverige ha økt med nærmere 60 %. Vi håper derfor at den nye regjeringen vil vise handlekraft i denne saken, og redusere de norske alkoholavgiftene, sier Ingunn Jordheim.

Norsk grensehandel med alkohol i Sverige 3. kvartal

Totalt

Kvartalets salg

Endring

Prosent

Brennevin

Vin / sterkvin

1959

Øl (ikke folkeøl)

1913

Cider / ferdigdrinker

Totalt, alkoholliter

Kilde: Systembolaget, Butikkrapporter (månedlig).
Se også: NOU 2003:17, kapitel 6.1.3 og tabell 6.4 - 6.5.
Legg merke til at 2004-tall for "cider / ferdigdrinker" har blitt oppjustert av Systembolaget siden 2004.

Norsk grensehandel med alkohol i Sverige september

Totalt

Månedens salg

Endring

Prosent

Brennevin

72,0

79,4

Vin / sterkvin

Øl (ikke folkeøl)

Cider / ferdigdrinker

41,6

46,7

Totalt, alkoholliter

97,3

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Ukens drink
Mayfair

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.