Mouton og Lafite knuser domenehai

En ung engelskmann som i 1999 kjøpte blant annet domenenavnene til to av verdens mest kjente vinprodusenter; Lafite og Mouton, forsøkte å forhandle seg frem til en høyere salgspris fra disse men endte nylig opp med en bitter erfaring.

En ung engelskmann som i 1999 kjøpte blant annet domenenavnene til to av verdens mest kjente vinprodusenter; Lafite og Mouton, forsøkte å forhandle seg frem til en høyere salgspris fra disse men endte nylig opp med en bitter erfaring.

Den vinelskende Nicholas Gebbie, en tidligere student på 24 år, registrerte i 1999 forskjellige avarter av navnene til Château Lafite-Rothschild og Château Mouton-Rothschild som internett-adresser. En ikke ukjent tankegang og fremgangsmåte for personer som gjør dette i stor stil og derfor gjerne kalles domenehaier.

I tiden etter 1999 har han kontaktet vinslottene for å tilby overføring av navnene mot et par kasser av deres vin. Han hadde nok ikke regnet med de reaksjoner han fikk i retur.

For selv om begge vinslott eies av Domaines Baron de Rothschild reagerte Mouton-Rothschild med advokater mens Latite-Rothschild svarte med å invitere Gebbie på lunsj. Marie-Madeleine Saintout, Domaines Rothschilds advokat, fortalte at begge slott var villige til å inngå en avtale, men at Gebbie krevde for mye. - Vi tilbød ham noen flasker samt å dekke hans kostnader, men Gebbie ville ha mer. Forhandlingene pågikk et helt år. Til slutt gikk vi lei hele saken, og gikk derfor til rettslige skritt.

Les mer her

Forsiden akkurat nå

Til toppen