Musikk i glasset

Med et ikke helt fransklydende navn, mistenker vi champagnehuset Charles de Cazanove for å ha en litt annen familiehistorie enn de vi tradisjonelt finner i området. Her får du en litt uvanlig beretning som tar oss med langt tilbake i tid.

Champagneprodusenten Charles de Cazanove ble grunnlagt i år 1811. Vi må imidlertid ytterligere flere århundrer tilbake for å få forklaringen på det eiendommelige familienavnet Cazanove.

Lovløs
Det var nemlig på begynnelsen av 1500-tallet at familien de Bigault, en slekt velkjent for sin glassmakerkunst, som én av tre familier ble utkommandert til Argonne-området. Dette området var på denne tiden en stor og tettvokst skog som lå mellom Champagne og Lorraine, og som huset et stort antall lovløse. Kong René d'Anjous plan for å bekjempe problemet var å "tynne ut" denne skogen ved å etablere glassproduksjon i området, en profesjon som krever et høyt forbruk av trevirke. Slike drastiske tiltak går selvsagt ikke upåvirket hen, og et betryggende antall krigere ble derfor også innplassert for å holde de lovløse i ro.

Nytt hus
Først på sekstenhundretallet er det at ting begynner å skje som gir oss svaret på dette spesielle familienavnet. Et medlem av slekten Bigault reiser til Venezia - glasskunstens vugge - i søken mot ny lærdom innen sin profesjon. Betatt av italiensk inspirasjon, tok han ved hjemkomsten til seg etternavnet Casanova, hvilket betyr "nytt hus". Casanova ble relativt raskt endret til Cazanove, og navnet har hans etterkommere tradisjonsrikt ført videre på lik linje med glassproduksjonen.

Så også Charles Gabriel de Cazanove som på slutten av 1700-tallet slo seg ned i Epernay i Champagne. Hans familiebedrift leverte flasker til mange av champagneprodusentene, og omsider fant Charles Gabriel tiden inne til å starte sitt eget champagnehus i 1811.

Æren for den kvalitet vi i dag finner i cuvéene fra champagnehuset må imidlertid tilskrives hans sønn, Charles Nicolas. Som en meget dedikert vinmaker, men også fast bestemt på å bekjempe phylloxera (vinlusa) og derfor tilbrakte det meste av sin tid i vinmarken, la han alle forutsetninger til rette for sine etterkommere som den dag i dag driver huset i samme ånd.

Kjøpt og betalt
Champagnehuset Charles de Cazanove eier selv ingen vinmarker, men baserer sin virksomhet på kjøpte druer fra lokale produsenter. Et produksjonsmønster som ikke er ukjent innen champagneproduksjon generelt. Som ellers i Champagne blir vinbøndene likevel fulgt nøye med i hvordan de skjøtter sine vinmarker, ikke bare under innhøstingen, men også ellers i året. En slik oppfølging er selvsagt hjelp til selvhjelp for begge parter, og er med på å sikre både kvalitet og fast leveringsavtale for vinbonden.

Dagens produksjon for Charles de Cazanove er på årlige 3 millioner flasker, som fordeler seg over en rekke cuvéer. Mest kjent er uten tvil toppcuvéen Stradivarius med druer kun fra Grand Cru-vinmarker. Den er komponert ved hjelp av 70 prosent chardonnay fra Côtes des Blancs samt 30 prosent pinot noir fra Montagne de Reims. Selve navnet har vinen fått som en parallell til musikkens verden, der Stradivarius er kjent som den mest utsøkte og finstemte av fiolinene - bygget med den største omtanke og kun av de beste råvarer. Mest kjent er uten tvil toppcuvéen Stradivarius med druer kun fra Grand Cru-vinmarker

I Norge er vi nå ekstra heldige med hele to årganger av Stradivarius tilgjengelig, nemlig 1990 samt 1995. Førstnevnte er smaksmessig mer kompleks og noe mer utviklet enn 1995-årgangen. Den byr på modne aromaer, flott mousse og fint krydret karakter som sammen med noe sitrus bidrar til delikat balansert struktur og god lengde i ettersmaken. 1995 er klart friskere, har flott mineralsk stil og balanse, men mangler en del av potensialet til den lagrede elegansen vi finner i 1990, selv om vinen har en behagelig fremtoning. Begge er likevel kandidater til en spennende vertikalsmaking, for dette er definitivt rimelig priset Grand Cru-kvalitet.

Og lagringen av de edle dråper? Den skjer i tradisjonsrike kjellerganger, gravet ut i Champagnes enorme kalkgrunn. Der ligger de trygt og godt, og ikke minst jevnt kjølig, inntil flaskene finner veien ut til champagneelskere verden over.

Produkter fra Charles de Cazanove tilgjengelig i det norske markedet:

Foto: Roger Kolbu

Forsiden akkurat nå

Til toppen