Nattklubb ingen hindring

Strut i Tromsø er noe så unikt som en nattklubb der råvarekvalitet og håndverk samt et spennende barkart står i fokus.
29 Februar 2008 - 18:08

- Utgangspunktet mitt var å skape et sted som jeg selv ville gå ut på, sier barsjef Idar Sørensen og skuer rundt i lokalet.

Han har gått gradene i utelivsbyen siden han begynte i oppvasken som 15-åring. Etter å ha gjennopplivet ærverdige Abboteke Bar til fordums storhet, fikk Sørensen tilbud om å utvikle et helt nytt klubbkonsept.

Han klarte ikke å takke nei til utfordringen, og etter en rolig start har det vært fullt hver helg i halvannet år nå på retro-discofunk klubben Strut.

Idar Sørensen setter sin ære i å ha et spennende og nyskapende barkart og vil at gjestene skal bestille drinker som er litt for avanserte til å lage hjemme.

- Gjestene er flinke til å strekke seg og prøve noe som er litt utenom det vanlige. Det skal være spennende og det skal smake godt, sier han.

En stor del av repertoaret er champagne og champagnedrinker. Gamle klassikere får nytt liv når de toppes med de musserende dråpene istedenfor soda. Barsjefen demonstrerer med en Royal Pulp hvor druer og champagne dominerer, og forklarer ivrig om druens beskaffenhet.

- Hvis du smaker på en drue er det mye bitterhet i skallet, og det er helt umulig å si hvor mye sukker som skal til - det kommer helt an på druen.

Høyt tempo
Men overgangen fra bar til nattklubb er stor, og stiller andre krav til tempo. På Strut som på andre nattklubber kommer det meste av omsetningen noen korte timer før stengetid. Det betyr at det ikke er lang tid å servere drinker på, og det må gå fort når klubben er fullpakket. Men å la effektivitet gå på bekostning av kvalitet var uaktuelt.

- Jeg ønsker ikke å bare pøse ut sprit og brus, men vi kan heller ikke gjøre alt tidkrevende og avansert. Jeg trodde kanskje jeg måtte svelge noen kameler da jeg takket ja til denne jobben, men med nøye planlegging og et godt gjennomtenkt barkart har jeg sluppet det, smiler han.

Kvalitet og gode råvarer
Suksessoppskriften har vært å satse på enkle og innovative drinker med kvalitetsråvarer i bunn. Mye gjøres ferdig på forhånd, og på Strut lager de egne siruper som brukes i drinkene. Ofte er den aller beste kvaliteten det lokale, og på Strut er det ikke uvanlig å få servert en daiquiri basert på for eksempel nordnorske blåbær - breddfull av smak og luksuriøs blålilla i fargen.

Og mens vi snakker, blander Sørensen drinker.

- Det er utrolig mye smak i stilken til mynteplanten, så det er lurt å mødle den med - da trenger du ikke å bruke like mye mynte for å få den friske smaken, forklarer han mens han mikser en Whisky Smash.

Kulinarisk inspirasjon
Inspirasjon henter barsjefen fra reiser i inn- og utland, og ikke minst fra den kulinariske verdenen. Kombinasjoner som fungerer i matlaging fungerer ofte også i drinker, kanskje spesielt når det gjelder dessertkombinasjoner.

- Jeg har fått stort utbytte av å samarbeide tett med kokker, og har ofte brukt deres couliser som et utgangspunkt for å eksperimentere meg frem til nye drinker. Det viktige er å finne balansen i drinken, for når gjester ønsker at drinken verken skal være for sur eller for søt er det nettopp balansen de mener, forteller han.

Stadig utvikling
På Strut skal du få en helhetsopplevelse med drinker, interiør og musikk. Sørensen har en finger med i det meste og passer på at alt henger sammen. Den store baren er lokalets desiderte midtpunkt, og her er det god plass til fire bartendere. Selve bardisken har retroformer som gjennomgående element i dekorasjoner og barhyller.

Brokadetapet fra 80-tallet ble funnet på lageret til en lokal malebutikk, og går godt til den gedigne lysekronen i taket. Konseptet er under stadig utvikling, og det nyeste tilskuddet er en hel vegg med innfelte lavalamper.

- Før pleide dette området å fylles opp sist, men nå er det der folk går og setter seg aller først, avslutter Idar Sørensen fornøyd.

Diamond Ring

Fremgangsmåte

Ha alle ingrediensene i en shaker. Rist kraftig. Sil over i et avkjølt cocktailglass.

Sendt inn av Idar Sørensen, Strut i Tromsø

Whisky Smash

Fremgangsmåte

Knus mynte og sitron i bunnen av et stort glass. Tilsett whisky og sukkerlake. Fyll glasset med knust is, og rør drinken opp i isen.

Til denne drinken anbefaler Idar Sørensen en kraftig single malt, men det er smak og behag.

Sendt inn av Idar Sørensen

Royal Pulp

Fremgangsmåte

Knus druene med sukkeret i bunnen av et longdrink glass. Ha i cognac og sitronsaft. Fyll opp med knust is. Topp med champagne og rør forsiktig rundt.

Sendt inn av Idar Sørensen, Strut i Tromsø

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.