NM i østersåpning 2002

FIXME: not implemented embed type for object type : <embed> I år går NM i østersåpning av stabelen den 1. september kl. 15:00 i hagen på Madserud Gård i Oslo. Det er fritt frem å melde seg på for alle kokker med ambisjoner om å reise til VM i Irlan
23 Juli 2002 - 02:01

Også i år blir det stor østersfest med show og moro, og selvsagt skal du som arbeider som kokk snarest melde deg på som deltaker. Så langt er 25 kokker påmeldt. Kanskje blir det du som vinner og som får reise til Galway i Irland og deltar i VM i østersåpning. Eller kanskje du bare vil ha med deg festen og heie på din favoritt? Uansett kan vi love en ettermiddag utenom det vanlige. Sponsorer for evenementet er A la carte delicatesse (østers), Champagne Bollinger og Guinness samt Peugeot. Premier til vinnerne leveres av Haugen-Gruppen asJon Schøning as, Handberg Engros og Bokklubben Mat & Vinglede. Reisen sponses av Select Tours og Apéritif betaler for ledsager. Omega står som tidligere for tidtakingen under mesterskapet.

Dommere:
w Lars Barmen
w Tore Namstad -Madserud Gård
w Daniel Karlsson - Klosteret
w Kjell Arne Johnseter - Grand Cafe

Konferansier: Arild Skrindo

Østers, Champage Bollinger, Guinness.

Vi byr på egenaktivitet i form av petanque, badminton og østersløp. Galleri Bransturp som holder til i annen etage på Madserud Gård holder åpent til 18.00. Utstilling av Roar Werner Eriksens verker.

Olav Nilsson (bildet til høyre) fra Grand Café i Oslo vant fjorårets NM i østersåpning med soleklar margin foran 22 andre deltakere. I løpet av rekordraske 2 minutter 2 sekunder hadde han åpnet 30 østers. Selv etter å ha blitt idømt 10 straffesekunder var seieren sikker foran andreplassen som gikk til veteranen danske Heini Pedersen (midt i bildet til venstre), frilanser. Tredjemann ble debutanten Egil Nordeide fra Østmarkseteren Restaurant (til høyre i bildet).

Konkurransen er nå avholdt

Klikk her for kart over Madserud Gård

Reglement NM i østersåpning 2001
(Kan bli revidert, følg med på disse sidene.)
Deltakere vil få tilsendt Reglement.

1. I de innledende heat velger hver kandidat selv ut 30 østers av typen gigas som den enkelte får anledning til å pusse og arrangere etter eget system før startskuddet for åpningen går. Kandidatene velger selv hvilket åpningsutstyr og beskyttelse som skal brukes. Østersene som må være i mest mulig perfekt stand etter åpning, skal være løsnet fra bunnskjellet og arrangert på mest mulig presentabelt vis før de overlates juryen.

2. Juryen bedømmer etter følgende kriterier
- østersen skal være uten blodflekker eller andre løse deler fra skjellet
- det skal heller ikke være skader i østerskjøttet
- presentasjonen av østersene på serveringsfatet skal være tiltalende

Avvik fra kriteriene medfører straffesekunder for kandidaten etter følgende skala:
- dårlig løsnet østers = 1 sek.
- østers med skall = 1-5 sek.
- østers med blod = 3 sek.
- skadet østers = 3-10 sek.
- tom østers = 30 sek.
- uåpnet/manglende antall = diskvalifisering

Juryen kan gi bonuspoeng for presentasjon i form av fratrekk for sekunder.

3. I finalen stiller de fem-seks kandidatene (avhengig av totalt antall deltakere) med færrest antall totalsekunder fra innledende runder uavhengig av hvilket heat de stilte i. Finalistene plukker selv ut de 30 østersene de skal åpne i finalen. Juryen benytter de samme kriteriene som i innledende runder. Vinneren blir den som har færrest antall totalsekunder i finalen.

Konkurransen er nå avholdt

Klikk her for kart over Madserud Gård

Karttjenesten er levert av:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl