Norge deltar for 17. gang som utstiller på Grüne Woche

Norge deltar for 17. gang på på denne messen som foregår 16.-25. januar 2004. Deltagelsen er et ledd i en større Norges profilering og markedsføring av norske produkter på et internasjonalt marked. Fjorårets deltagelse var en suksess.

Det foreligger flere presseoppslag som viser dette, også et større oppslag i Børsen i Danmark. Vi har valgt å ta i bruk norsk design både i veggmateriell, møbler, tekstiler, glass og porselen. Den tyske messeledelsen oppfordret da også Norge til å delta i konkurransen om beste stand på messer arrangert i tyskland.
 
Internationale Grüne Woche er en av verdens største forbrukermesser for mat og landbruk. IGW er en fagmesse med løpende seminarer om mat, landbruk og turisme, en arena for grossister og oppkjøpere, samt en politisk møteplass. Messen har hvert år mellom 500- og 600 000 besøkende (2203), over 1600 utstillere fra 60 land og 3-4000 journalister fra 70 land.
 
Målet for den norsk deltagelse er å markedsføre og selge norsk mat, bidra i profileringen av Norge, markedsføre norsk natur og opplevelser ; markedsføre og selge Norge som et reisemål. Norske nytelser og opplevelser.
Deltagelsen på Grûne Woche gir de norske utstillerne anledning
• til å teste egne produkter, priser og kvalitet.
• til å foreta markedsundersøkelser
• til å møte forbrukerne direkte
• til nettverksbygging, læring av salgsteknikk og design. For norske produsenter er det viktig å møte krevende forbrukere og bli kjent med det internasjonale eksportmarkedet for mat
• til å få oversikt over nye trender innen produktutvikling og design
• til å møte/ invitere grossister og ledere for større kjeder til standen og/ eller til ambassaden til en mottagelse. Kort sagt bygge relasjoner og nettverk.
Det er av betydning for internasjonale grossister som allerede omsetter norske produkter at Norge er til stede for å profilere varer i deres portefølje og sannsynligvis for potentielle nye kundegrupper at vi vektlegger å delta aktivt ute.
 
Norske produsenter er små og befinner seg i utkanten av Europa. Det har ofte kommet til uttrykk at norske eksportører trenger drahjelp for å bli synlig. I Berlin er Landbruksdepartementet en verdifull døråpner. Ministerens deltagelse gjennom mange år inspirer utstillerne, gir ringvirkninger nasjonalt og internasjonalt
 
Den norske paviljongen vil også i år være på ca 240 kvm, inklusive en norsk restaurant og akevittbar.
Restauranten er innredet med norsk design. Halmtapeter fra Biri og møbler fra Hansson, porselen og glass fra Figgjo og Hadeland Glassverk, tekstiler fra OLEANA, Røros Tweed og Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk med mer.
Restauranten skal bidra til en profilering av utvalgte norske produkter og blant annet tjene som møteplass for politikere, landbruksorganisasjoner, grossister, presse etc.
Restaurantkonseptet er utviklet i samarbeid med Anne-Lise Mellbye og Gastronomisk Institutt. I restauranten kan besøkende bli kjent med norsk matkultur og norske råvarer, se kortfilmer fra norsk natur og lytte til norsk musikk.
 
Det vil i år lanseres en ny DVD om mat og natur fra Telemark, en ny DVD hentes fra UD, samt andre presentasjoner. Gruppen Kvarts vil stå for musikken de første tre dagene.
Åpningsdagen, den 16. januar, vil vår verdensmester i kokkekunst, Charles Tjessem, delta sammen med restaurantansvarlige fra Gastronomisk Institutt.
 
Det arbeides med å skape kontakt med tysk fjernsyn vedrørende verdensmesterens deltagelse. Vi tar sikte på invitere ulike hotellkokker til standen etter klokken 13.00 for at de skal bli kjent med vårt norske kjøkken.
 
Under årets deltagelse vil vi markedsføre søndag den 18. og fredag den 23.januar som familiedager med ulike aktiviteter for barn.
Tine er utfordret til å ta med seg "Litago-kua", samt noen produkter for dette. Vi vil arrangere lefsekonkurranse for barn, dele ut norsk sjokolade og trekke ut vinnere av famileturer med Color Line til Norge som premie.
Vennskaps- skoler/barnehager i Berlin vil få spesiell informasjon om dette.
 
Følgende deltagere vil være med:
TINE
Tines deltagelse betyr meget for den norske standen. Jarlsberg er en internasjonalt kjent merkevare av høy kvalitet og kundegruppen er stor. Dette gir ringvirkninger til de andre deltagerne. Tine sponser dessuten restauranten med meieriprodukter som melk, fløte, smør, rømme og osteprodukter av ulik art som er viktige for å realisere et gjennomført norsk konsept.
De vil i år satse på Vellagret Jarlsberg som nytt produkt.
Produkter: Jarlsberg, Snøfrisk, Nordgold, Vellagret Norvegia og Vellagret Jarlsberg
 
ARCUS/BERENTZEN
For annen gang vil vi ha en norsk akevittbar på standen.
Etter fjorårets deltagelse er interessen hos det tyske selskapet Berentzen for å delta stor.
 
Salget av norsk akevitt er ikke bare økende nasjonalt, men også internasjonalt. Fjorårets salg av norske akevitter viste for første gang at det internasjonale markedet var større enn det norske.
I Norge øker interessen for å ta i bruk et mangfold akevitter. Den stigende interessen for vår norske mat- og drikkekultur viser at akevitten bidrar til å gjøre den norske meny mer eksotisk. Erfaringer på hjemmemarkedet bør overføres til Munchs Hus i Berlin.
Ministerens besøk i bedriften siste år fikk stor oppmerksomhet og betydde meget.
Produkter: Lysholm Linie Aquavit, Vikingfjord Vodka
 
Fatland Ølen AS , deltar for annen gang. De satser på et internasjonalt marked. Interessen for deres produkter var stor i fjor. Vill-lam sto i fokus.
De vil ha med følgende produkter: lam, surret lammelår utbenet, lammelår, lamme kølle, lamme- og fårefilét , fårekaret, lammerull, fårepølse
 
SPIS vil være med for første gang i år. Bedriften satser på nye kjøttprodukter, reinsdyr og lammeprodukter, og har et ønske om å teste disse. Bedriften har planer om å forsøke seg på det internasjonale markedet.
Produkter: Reinsdyrskav (finnbiff), reinsdyrpølse, lammeskav, badsturøkt lammebog, -lammekolle, -lammelår
 
Romstad Gård representerer Norsk Gardsmat og vil være med igjen. I fjor hadde de stor salgssuksess; I regi av Messe Berlin var det flere steder i byen hengt opp røde posters hvor det sto; "Pors" - gele aus Norwegen. De har fått kontakt med grossister og vil følge opp dette.
 
Aketun Fisk vil være med for første gang . De vil presentere spennende varianter innlandsfisk/villfisk.
De vil fokusere på følgende produkter: Vill fisk: kaldrøkt sik, varmrøkt kryddersik, spekesik, gravet sik, sikkaviar.
 
Smilden
deltar med Lynghonning, ramsløkpure.
 
Østlia Gårdsprodukter har deltatt flere ganger og leverer nå til det tyske markedet.
De presenterer: spekepølse, salami, spekeskinke, reinsdyr
 
MIKALS LAKS AS er en av få norske eksportører som leverer bearbeidede laksprodukter. De deltok i fjor og vil gjerne delta i år.
Produkter: Einerbær røkt laks, pepper/einerbærrøkt laks, varmrøkt laks, gravlaks
 
Rosetten (Skjærvold/ Rosenfeld) - en bedrift i Norsk Gardsmat-nettverket som har hatt suksess i USA. Bedriften har den siste tid mottatt flere utmerkelser for sine produkter. De vil denne gangen gjerne teste produktene sine på det tyske markedet.
Produkter: Nøkkelost, Vellagret Gouda, Jaktost, Ingers Blå, Camenås
 
UTSTILLERE/ REISELIV
Fra norsk reiseliv deltar:
Norges Turistråd Hamburg, Norsk Bygdeturisme, Color Line GmbH og Hurtigruta TFDS
Vi vil ha med oss flatbrød og lefser fra Engers Lefsebakeri, Ideal Wasa og Fenaknoken
Eksportutvalget for Fisk vil tre støttende til med laks.

Forsiden akkurat nå

Til toppen