Oppskrifter
Norgesmesteren i grilling gir deg sine beste tips

Når Jan Ivar Nykvist, fire ganger Norgesmester i grilling, kommer med grilltips er det all grunn til å følge med.
17 Juni 2016 - 09:06

- Mitt utgangspunkt er at alt kan grilles, med noen ytterst få unntak. Jeg håper nordmenn tør å eksperimentere mer, sier Jan Ivar Nykvist som sist sommer ga ut grillboka Glød. Her deler han litt av innholdet med alle som har grillgriller i hodet, både oppskrifter og ikke minst grilltips.

Grillmesterens beste grilltips

Tips 1:

Lær deg forskjellen på direkte og indirekte varme!

Det betyr at du ikke fyrer opp hele grillen, enten du bruker gass eller kull. Området rett over varmekilden kaller vi den direkte grillsonen, og området der det ikke er direkte varme kaller vi indirekte grillsone. På den direkte grillsonen kan man brune store kjøttstykker, og frese forkokte grønnsaker. På den indirekte grillsonen kan du la det brunede kjøttstykket ligge og bli perfekt - uten at det blir svart og forkullet.

Tips 2:

Alt kan grilles!

Dette er selvfølgelig en regel med unntak, men i sommer vil jeg at du skal prøve deg på noe nytt! Prøv fisk, grønnsaker, skalldyr, pizza - og ikke minst desserter på grillen! Du vil bli overrasket over hvor mye bedre de aller fleste råvarer blir etter en tur innom grillen!

Tips 3:

Vær gjest på egen grillfest!

For å få til dette er forberedelser viktig! Forkok grønnsakene, lag sausene og marinadene, gjør klart kjøttet og dekk bordet. Det aller meste kan gjøres klart mange timer før gjestene kommer. Da kan du stå ved grillen og ta imot applaus med et glass i hånda og hvilepuls, istedenfor svetteperler i panna.

Tips 4:

Velg kvalitet!

Når du skal ha et perfekt resultat, er det aller viktigste at du velger råvarer med god kvalitet. Det er vanskelig å gjøre gull av gråstein - selv på grillen. Velg kjøtt fra dyr som har hatt et godt liv, velg råvarer som har en historie - og velg kjøtt med fett! Vi anbefaler at du bruker svinenakke fremfor svinefilet, kyllinglår fremfor kyllingbryst og entrecote istedenfor indrefilet av okse.

Tips 5:

Bruk steketermometer!

Steketermometer er ikke for pingler, men for de som vil ha det samme perfekte resultatet på grillen hver gang! Lær deg din favorittkjernetemperatur, så får du like bra resultat hver gang. Det er umulig å si hvor lenge et stykke kjøtt skal grilles, det kommer an på kjøttets kvalitet, størrelse og temperatur når du legger det på grillen. Bruk steketermometer når du griller både kjøtt og fisk - det er hemmeligheten til å bli en grillmester!

Temperatur er viktig å følge med på.

Helgrillet svinenakke med akevittglaze og grillet aprikossalat

Fremgangsmåte

Kjøtt:
Bland alt krydderet og gni inn svinenakken med det. Grill svinenakken på direkte varme til den er gyllen rundt hele. Pass på at det ikke blir for varmt, da vil krydderblandingen svi seg pga. sukkeret.

Aquavitglaze:
Kok inn aquavit, eplejuice og sukker til sukkeret er løst opp og det begynner å tykne litt. Avkjøl glazen og tilsett urtene. Pensle svinenakken med glazen mot slutten av grilltiden.

Aprikossalat:
Del aprikosene i to, fjern stenen og grill dem på direkte varme til de er gyllne. Ha de grillede aprikosene på et serveringsfat. Grill chilien til den er sort, fjern skinnet og steinene. Finhakk chilikjøttet. Bland chilien med olivenolje, eplejuice og aquavitglazen. Drypp dressingen over aprikosene like før servering.

Tips:
Server gjerne glazen ved siden av kjøttet som saus.

Tips2:
Denne retten kan gjerne serveres med couscoussalat eller grillete poteter i tillegg!

Grillkokkens kommentar:
Svinenakke er et fantastisk stykke kjøtt som er perfekt på grillen. Kjøttstykket er mer fettmarmorert enn for eksempel svinefileten, noe som gjør at svinenakken holder seg saftigere.  Du kan enten lage pulled pork av svinet, da trenger du lav temperatur over mange timer, eller du kan grille det saftig.

Gode oppskrifter med svinekjøtt

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Jan Ivar Nykvist

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Ventepølser til grillfesten

Fremgangsmåte

1. Bland øl (eller eplejuice hvis det er barn til stede), løk, epleskiver, laurbærblad, hel sort pepper og korianderfrø i en aluform som du setter på grillen.
  2. Legg pølsene oppi.
  3. Her kan de ligge mens du gjør resten av forberedelsene til den store grillfesten.

Server ventepølsene med gode diper som hjemmelaget ketchup med Hellstrøms oppskrift, chutney og Lettlaget potetsalat

Viktig: Når du skal grille ventepølser, så er det viktig at du er forsiktig med varmen. Sprukne brente pølser vil vi ikke ha. Ved å la pølsene ligge og kose seg i en alu-form, holder de seg varme. Dermed trenger du bare grille dem på direkte varme like før servering.

Mange deilige pølseretter finner du her

Gode råd og tips om grilling finner du her

Her finner du veldig mange deilige grillretter

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Jan Ivar Nykvist

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før