Norsk cognacdesign

Fredrikstad-jenta Frøydis Solberg som er designstudent ved Statens Håndverk - og Kunstindustriskole stakk av med seieren da importøren av Louis Royer Cognac, Ivar Larsen i IBS inviterte studenter ved skolen til å gi cognacen ny design før lansering på det norske markedet.

- Jeg har med dette designet forsøkt å komme fram til et klassisk og tidløst uttrykk. Den gamle etiketten var sterkt preget av 80-tallsdesign og sto dårlig til produktet, sier Solberg som var opptatt av å ikke lage et trendy design.
 
- Cognac er et produkt som skal gi inntrykk av tradisjon og kultur. En ny vin kan godt ha en moteriktig etikett men en cognac må designes for å vare, understreker hun. Solberg kan glede seg over hennes design vil pryde ikke bare flaskene som selges i Norge men også i andre land.
 
Louis Royer finnes foreløpig som VSOP (kr 376,43 , Vectura 105222) og er folkelig maskulin i stilen, rund og bløt med tydelig trepreg uten at det er overdrevet. Tre firedeler av blandingen er petite og grande champagne. Louis Royer er det sjuende største cognachuset og er ofte å finne i cognacmenyen til franske restauranter.

Forsiden akkurat nå

Til toppen