Norwegian Winexpo

Nå samler Vin - og Brennevinsimportørenes Forening(VBF) hele bransjen til felles messe den 7. og 8. oktober i Konserthuset i Oslo. Norwegian Winexpo skal bli en årlig begivenhet og også markere seg internasjonalt som et samlingspunkt for både leverandører og folket i hotell- og restaurantbransjen.

- De aller fleste land har en felles bransjemesse. I både Sverige og Finland har de i flere år samlet hele bransjen og også fått aksept internasjonalt. Nå ønsker vi å plassere Norge på kartet selvfølgelig, men først og fremst skape et profesjonelt arrangement, sier Thomas Føyen, ansvarlig for messen i VBF. Han fortsetter:
 
- Det arrangeres en rekke mindre messer rundt om i landet, men ingen som kan vise til den bredden vi får på Winexpo. Hele 25 importører på tvers av hvilken distribusjonspartner det enkelte selskapet har valgt er foreløpig påmeldt. Messen blir også markedsført i utlandet for å tiltrekke seg utenlandske kvalitetsleverandører, men den største markedsinnsatsen blir selvfølgelig konsentrert om Norge for å tiltrekke folk fra både hotell- og restaurantbransjen og Vinmonopolet, sier han.
 
Ved siden av annonser og utsendelser er det etablert en egen internettside
hvor relevant informasjon om messen er lagt ut. Tjenesten inneholder dessuten informasjon om programmet, registrering for besøkende, link til leverandører av messemateriell, bestillingsskjema for møterom og cateringservice og hotellbooking. Apéritif er valgt som Norwegian Winexpos mediepartner og vil selvfølgelig være tilstede på messen, samt produsere og distribuere messeavisen.
 
Faglig innhold
På NWE vil det legges vekt på å tilby et bredt sammensatt faglig bransjeprogram. Gjennom paneldebatter med representanter fra offentlig myndigheter og bransjen vil det settes søkelys på de rammebetingelser bransjen må forholde seg til.
 
- Vi regner med å ha på plass sentrale politikere for å diskutere Vinmonopolets rolle som salgs- og markedskanal. Det er naturlig å sette fokus på monopolenes fremtid. Ikke bare i Norge, men også i Sverige og Finland, sier Føyen og fortsetter:
 
- Selvfølgelig skal restaurantfolket få sin seksjon hvor vi satser på å gi fyldig informasjon om nye trender. Det blir med andre ord ikke bare en messe med hvite duker og vinglass selv om smakinger selvfølgelig blir en viktig ingrediens. På våre internettsider vil progrmammet blir lagt ut så snart det er klart, men jeg kan love et meget godt faglig program, sier han.
 
I tillegg til det offisielle fagprogrammet tilbys det møteromsfasiliteter der utstillerne gis mulighet til å arrangere private kundemøter og presentasjoner. Norwegian Winexpo blir en lukket fagmesse, understreker Føyen.
 
I prosjektgruppen for NWE sitter Britt Engelstad (Engelstad Vin og Brennevin), Inge Hilland (Nordic Beverage Company) og Thomas Føyen (Scandinavian Beverage Group) som representanter for VBF.

Forsiden akkurat nå

Til toppen