Null respekt

Det er ikke bare de statseide bedriftene som burde fornye ledelsen. Også Stabbur-sjefen, Jan O. Rivenes, burde vurdere sin stilling, eller be styret om permisjon for grundig opplæring i smak og matkultur generelt.

Makan til tullete utspill som forsvarskampanjen for Grandiosa som Stabbur-sjefen, Jan O. Rivenes serverer i dagens Aftenposten , har vi knapt sett.

Irritert over Matmerks reklamekampanje hvor Grandiosa brukes som eksempel på det motsatte av matkultur, skjeller han ut alle som ikke viser respekt for Grandiosa og dens mange tilhengere for fisefine matsnobber.

Forbrukerne bestemmer?
Han mener tvert imot at det er forbrukerne selv som skal definere hva som er matkultur. Og siden dette ene pizzamerket har fått en slik dominerende posisjon på norske middagsbord, fortjener den en plass i matkulturvarmen.

Dessuten frykter han at Grandiosa-sjikanen kan ødelegge for utviklingen innen næringsmiddelsektoren. Hvis han med det mener å ødelegge for at Stabburet skal bruke FoU-ressurser på enda flere medlemmer i Grandiosa-familien, er kritikken fra fagmiljøene (les: matsnobbene) berettiget.

Forflating
Det faktum at han serverer den stakkars familien sin Grandiosa én gang i uka er ingen formildende omstendighet. Grandiosa og mange andre ferdigprodukter stappfulle av manipulerte råvarer og konserveringsmidler er med på å forflate og uniformere en allerede halvdød matkultur. Ingrediensene han mener vi heller burde være stolte av er blant de minst interessante som produseres i dette landet.

En bunn av hvetemel (sannsynligvis ikke norsk), salt og vegetabilsk olje, forhåpentligvis ikke billig transfett, over dette tomatpuré, altså ikke noen saus laget med kjærlighet som på en ekte pizza. På toppen noen tørre strimler av såkalt pizzakjøtt som er utspedd storfekjøtt. Det hele stivet opp med smaksforsterker (MSG) og konserveringsmidler. Til slutt Grandiosas eneste stolthet: Nemlig Jarlsbergost.

Hvis dette skal være en del av den norske matkulturen, er det all grunn til å søke om å ny nasjonalitetsbetegnelse (hva med "nordmann med smak") for alle som ikke vil vedkjenne seg slik helligbrøde.

Ekte og uekte matkultur
For det er en viss grunn til å frykte at Grandiosa skal innlemmes i den norske matkulturen siden Matmerk-sjefen, Randi Kvissel Haugen, prøver å blidgjøre den iltre Rivenes med å si at pizza er jo blitt en del av nettopp denne. Næringsmiddelsindustrien vil nemlig også ha sin andel av den statsfinansierte Matmerks oppmerksomhet. Som i følge Rivenes har et altfor snevert fokus.

Og Matmerk som fra før av sliter med å skille mellom ekte og uekte matkultur. Førstnevnte omfatter matprodukter ikke bare laget på tradisjonelt vis men også med utgangspunkt i råvarer med en helt spesiell smaksprofil og fremstilling. Mat vi kan slå oss på brystet av og være stolte av. Det er bare slike produkter som burde får den høythengende utmerkelsen Beskyttede betegnelser . Den uekte kulturmaten er gjennom rasjonell produksjon tilpasset et marked som etterspør lav pris og hurtig tilberedning. Det blir det aldri skikkelig god smak av.

Forsiden akkurat nå

Til toppen