Ny akevittkokk kåres

Historiens andre Linie Award på norsk jord blir enda gjevere for både kandidater og publikum. Hovedrolleinnehaveren, Linie Aquavit, fyller nemlig 200 år. Påmeldingsfrist er 20. september.
06 September 2005 - 02:00

Den 25-årige kokken Jørgen Kolderup ble den lykkelige vinner av fjorårets Linie Award. Han kan nå se tilbake på et begivenhetsfylt år med oppholdet på det franske tre-stjerners kjøkkenet La Maison TroisGros i Roanne som det absolutte høydepunktet. Det var nemlig førstepremien i konkurransen som for øvrig debuterte på norsk jord i fjor. Linie Award oppstod imidlertid i 2001 i Tyskland, Linie Aquavits viktigste eksportmarked, og ble raskt en kjempesuksess.

Det satser arrangøren Arcus på at Linie Award blir også her til lands. Og spesielt i år siden finaledagen, den 24. oktober, sammenfaller med 200 årsdagen for Linie Aquavit. Det var nemlig da briggen Trondhiems Prøve lastet med akevitt fra Lysholm passerte ekvator for første gang.

Skipet vendte tilbake fra de Ostindiske øyer uten å ha fått solgt en dråpe. Da fatene ble åpnet, oppdaget Lysholm at akevitten hadde gjennomgått en svært heldig utvikling i løpet av reisen.

Siden er Linie Aquavit blitt en av landets viktigste kulinariske eksportartikler og ambassadører. Og det siste kan også vinneren av Linie Award bli. Oppgaven som skal løses er å komponere den optimale retten basert på norsk sjømat som også passer perfekt til Linie Aquavit. De aller beste kandidaturene velges ut av en jury ledet av Eyvind Hellstrøm, Restaurant Bagatelle. Finalistene får muligheten til å demonstrere sine kokekunnskaper foran en fullsatt Grand Café. I år som i fjor får vinneren et to ukers opphold på et trestjerners Michelin-kjøkken i Europa, samt middag for to personer på kjøkkenets restaurant - inkludert reise og opphold. En unik sjanse for ambisiøse kokker.

For å delta i konkurransen må du være profesjonell kokk over 20 år. Påmeldingsskjema og ytterligere informasjon fås hos Arcus AS, att. Linie Award 2005, Postboks 6764 Rodeløkka, 0503 eller ved å sende en e-post til marte.myklebust@arcus.no

Påmeldingsfristen er 20. september.

Tekst: Aase E. Jacobsen
Foto: Arcus

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl