Ny norsk cognac skal ta markedsandeler

Vin- og brennevinimportøren Eurowine har nå lansert sin kandidat til Norges billigste "norske" XO. Nansen XO til kr. 367,20 blir Norges desidert rimeligste, og skal ta opp konkurransen med andre cognacer som selges eksklusivt i Norge. Og marginen er god, ser vi av en pressemelding fra importøren.

Norge er et av svært få land i verden der det drikkes mer og mer cognac. Ser vi på den generelle statistikken ser vi at cognac som varegruppe har hatt en sterk økning de siste årene. Offisielle tall fra Vinmonopolet viser følgende utvikling:

Markedsandeler i prosent av det totale salget av brennevin:
1980: 2
1994: 7
1997: 12
1999: 14
2000:16

I liter utgjør dette en solid økning, og det ble i 1999 solgt 1.190.707 liter, mens det i 2000 ble solgt 1.325.064 liter. For de første 7 månedene av 2001 ser vi at varegruppen fremdeles har økende salg, og det er solgt 671.648 liter så langt i år, noe som gir en økning på 3,9 prosent. Går vi inn og ser på de forskjellige kvalitetsnivåene, ser vi at VS er den største gruppen mens VSOP kommer i en slags mellomposisjon. For XO er det derimot en stor vekst å lese av markedet, og i fjor økte denne gruppen med over 30 prosent.

- I dag er vi faktisk det landet som drikker mest cognac pr. innbygger over 15 år. Og med et voksende marked er det stadig flere produsenter som henvender seg til norske importører for å komme inn på markedet. I tillegg kjøper ikke lenger de store selskapene som Hennessy, Renault, Camus, Martell, Remy så mye cognac i Cognacområdet. Av denne årsak prøver også de små produsentene å eksportere. At de da forsøker seg på Norge er opplagt slik som statistikken ser ut her i landet, uttaler Petter A. Wulff, daglig leder i Eurowine AS.

Hemmeligheten
Så til hemmeligheten som ikke er så lett å forstå for de franske produsentene: For at en cognac skal ha suksess i Norge må den treffe folkesjelen. Navnet og stilen er altså avgjørende. Markedslederne i dag heter Bache Gabrielsen, Braastad, Larsen. I tillegg bør også Bonaparte som komponeres av Arcus nevnes. Ser vi på de tre nevnte cognacene med norske navn, så hadde de i 2000 en markedsandel på hele 63 prosent mot 57 året før. Det er dette som gjør at flere og flere cognacer med norske navn dukker opp på pollistene.

- Med det generelle reklameforbudet som gjelder i Norge for alkohol, er importørene nødt til å få omtale i dagspressen for å nå folket. Hittil er det kun de "norske" cognacene som har fått omtale. Vinjournalister er ikke så opptatt av å få frem kvaliteten på brennevin som på vin, og det er derfor solskinnshistorier som får omtale i dagsavisene. Alle har jo hørt om en eller annen Braastad eller Bache Gabrielsen som utvandret for noen hundre år siden, sier Petter A. Wulff.

Nansen XO
Eurowine AS har derfor sammen med den anerkjente cognacprodusenten H. Mounier utviklet en cognac tilpasset det norske markedet. Det er druer fra Petite Champagne og Grand Champagne som er benyttet, og de ulike komponentene har i gjennomsnitt en alder på 20 år. Den eldste av komponentene er hele 50 år gammel. Cognacen er satt sammen av den mest kjente "blender" hos H. Mounier, Francois Thibault, for å passe den norske gane. Blindsmaking av de norske bestselgere har ligget til grunn, men dette er likevel ingen kopi. Nansen XO har en smak som er bløt og fyldig - i tråd med den moderne stilen som etterspørres i dag. Foruten utmerket kvalitet er også prisen forførende. Kr. 367,20 på Vinmonopolet er ca 33 kroner billigere enn nærmeste konkurrent.

- Vi lanserer nå en cognac med det kjente navnet Nansen. Å oppkalle produktet etter en kjent norsk oppdager som ble født i oktober for 140 år siden tror vi gir gode assosiasjoner blant norske cognacelskere. Flasken har et moderne utseende, og ikke minst; Nansen XO er meget god kvalitet for pengene, avslutter Petter A. Wulff.
 
Statistikken etter noen få ukers salg viser at publikum har oppdaget den nye varen i polhyllene.

Forsiden akkurat nå

Til toppen