Nye takter

Den varme mottakelsen av Santa Ritas supervin Triple C, den første virkelige blandingsvinen fra dette huset, inspirerte til ytterligere nyskapinger, hvor klassiske og mindre klassiske chilenske druer kombineres.
02 April 2002 - 02:01

Floresta heter serien av blandingsviner fra Viña Santa Rita hvor de typiske rødvinsdruene merlot og cabernet sauvignon får selskap av den relativt nye, for chilensk vinindustri vel og merke, druen syrah.

Først ut var Floresta Syrah Cabernet Sauvignon Carmenère 1997 (40799) som etter nærmere tre år i flaske fortsatt er ungdommelig intens i duften av søte syrlige skogsbær og mørke bær samt selvsagt fat som er nydelig integrert. Anslaget er saftig og bløtt, tanninene gjør seg gjeldende etter hvert, men smaken blir aldri tørr for her er det masser av sødme, uten at det blir søtt av den grunnen. En flott vin til vellagete og smaksrike retter med rødt kjøtt.

Fra skråningene
Vinen er laget i 36.000 eksemplarer hvilket er ytterst lite i chilensk målestokk. Den har gjennomgått tradisjonell vinifikasjon, har modnet ett år i nye franske fat og er ufiltrert. Druemiksen er 55 prosent syrah, 35 prosent cabernet og 10 prosent carmenere selv om ikke det opplyses om på etiketten. Syrahdruene kommer fra veldig unge vinstokker, kun 4 år gamle, fra en av de nye vinmarkene som Santa Rita har lagt til skråninger.

I alt har Santa Rita plantet 248 hektar i den sørvestlige delen av Maipo-dalen som heter Campo Alhue. Her er terrenget mer kupert, jordsmonnet skrinnere og klimaet noe kjøligere på grunn av påvirkningen fra Stillehavet. Men det er først fra 2002-årgangen at avlingene herfra vil ende opp som vin.

Fra den vanskelige 98-årgangen, som kanskje noen husker skapte El Niño en del problemer med mye regn, bys vi Floresta Merlot Cabernet Sauvignon 1998 (40798) som det er laget 18.000 flasker av. Druene kommer fra Maipo-dalen, fra relativt lavtytende vinstokker i lett skrånende vinmarker. Denne vinen er mer eksperimentell i selve vinifikasjonsprosessen enn førstnevnte.

Mye sødme
Floresta Merlot Cabernet Sauvignon 1998 har et søtere og mer parfymert aromabildet med modne solbær, sjokolade, karamell og kaffe samt et elegant fatpreg. Smaken følger opp og ender i tydelige tanniner som balanseres av mye solbær, mørke bær, sjokolade og fat. Tanninene gjør vinen tørrere og krever dermed et kjøttstykke med noe mer fett. 2000-versjonen av denne vinen lanseres høsten 2002.

Søtest og varmest av alle, den er nærmest portvinsaktig i smaken, er seriens foreløpig yngste, og dyreste, vin, Floresta Syrah Merlot 1999 (45615). Duften er ung med søte skogsbær, særlig bjørnebær samt et relativt elegant fatpreg. Smaken er rund med bærkonsentrat, bløte syrer og tanniner, velintegrert fat og bær, mørk sjokolade og mokka i ettersmaken.

På beddingen har Santa Rita en ny Floresta-vin av enda mer uvanlige druer til Chile å være, nemlig petit verdot og tempranillo som kommer til å få en dose med cabernet sauvignon.

Foto: Santa Rita

Santa Rita på polet:

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024