Nyhetene på polet mai 2006

Selv om det er rosévinene som er i fokus, er mange potensielle vår- og sommerfavoritter også blant de andre mainyhetene. Hele 54 viner er satt under smakslupen.
04 Mai 2006 - 20:24

Rosé er ingen bølge men en trend. Selv om salget av hvitvin i fjor var 33 ganger høyere enn roséviner, var økningen i rosésalget på 34 prosent. I år har antall produkter tilgjengelig økt ytterligere, hvilket trolig kommer til å forsterke utviklingen. Og selv om polets rosésatsing byr på mange ganske like viner, er det en og annen som skiller seg ut. Blant andre Torre Beratxa Rosado 2005 og Marqués de Monistrol Reserva Rosé Brut på grunn av en usedvanlig gunstig pris, Domaine la Suffrene 2005 på grunn av karakter og ikke minst de to champagnene Gosset Grand Rosé Brut og Deutz Rosé 2000 Brut på grunn av sjarm. Som skapt til forføring!

Men så vel de hvite som de røde nyhetene er verd oppmerksomhet denne gangen. Under hundrelappen er det verd å merke seg de hvite Ress Oestricher Riesling Trocken 2005 og Canaletto Chardonnay Verdeca 2004. Blant de røde toppskårerne er det særlig Oddero Barbera d'Alba 2003 og Condado de Haza Crianza 2002 som gir lyst til å legge til noen ekstra tiere.

Slik ble testen gjennomført
Nyhetene som er i salg fra og med 6. mai 2006 er smakt i forbindelse med Vinmonopolets presentasjon. Smakingene hos Vinmonopolet gjennomføres delvis (og valgfritt) blindt. Apéritifs smaker Remi Madsen, kjellermester ved Hotel Continental, vurderer derfor (på en skala fra fem til en) kvaliteten på produktet uten å kjenne til annet enn farge og land.

Alle priser er Vinmonopolets utsalgspriser pr 1. mai 2006. Apéritif tar forbehold om eventuelle feil i priser og varenumre.

Her finner du samtlige nyheter i basisutvalget mai 2006. Disse produktene kan også bestilles direkte fra denne linken samt fra egen link under hvert produkt i testen nedenfor.

Vi gjør oppmerksom på at vareprisen i de røde bestillingslenkene under produktene reflekterer den til enhver tid gjeldende utsalgspris. Prisene oppgitt i testens varetekst er den pris som produktet hadde ved publisering av testen.

Du befinner deg her:

>>>

Innledning: Nyhetene på polet mai 2006

Del 1: Nyhetene på polet mai 2006 - hvitvin

Del 2: Nyhetene på polet mai 2006 - fokusområde rosévin

Del 3: Nyhetene på polet mai 2006 - rødvin

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.