Nytt nei til ølbilder

Markedsrådet støtter Helsedirektoratets nei til Aass Bryggerier og Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Helsedirektoratet har tidligere pålagt Aass Bryggerier å fjerne alle bilder av skummende øl, produktinformasjon om mikrobrygget øl og anbefalinger av ølsorter på bryggeriets nettsider.

Det samme pålegget er gitt bransjenettstedet Drikkeglede.no, som ikke får ha en ølvelger med anbefalinger av øl på sine nettsider. Bryggeri- og drikkevareforeningen er også pålagt å fjerne lenker til omtaler av øl i norske medier.

Markedsrådet er også enig med Helsedirektoratet i at et sladdet bilde av øl på nettsiden er et brudd på lovverket mot alkoholreklame, skriver NTB.

LES OGSÅ: Sladder ølbilder på nettsted og Får forbud mot ølnyheter

Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) ber nå helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) om å gripe inn og endre lovverket mot alkoholreklame.

- Vi mener dette vedtaket får ganske surrealistiske utslag, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Han viser blant annet til at det er fullt lovlig at skiskytteren Emil Hegle Svendsen framstår på NRK1 med reklame for tysk øl, mens norsk øl blir underlagt et «totalt hemmelighold».

Nome viser også til at Vinmonopolet får lov til å gi omfattende informasjon om sine produkter, mens «nøktern forbrukerinformasjon» om alkoholsvakt øl blir forbudt.

LES OGSÅ: Krever Drikkeglede.no endret

I Markedsrådets vedtak går det fram at de støtter Helsedirektoratet i at lenking til redaksjonell omtale av øl er ulovlig markedsføring. Her argumenterte bryggeriene for at det er et brudd på ytringsfriheten å nekte foreningen å lenke til fire nyhetsartikler om den økonomiske utviklingen ved mikrobryggerier, et syn Norsk Redaktørforening støtter.

Helsedirektoratet viste på sin side til at det er bruken av lenker til redaksjonell omtale som rammes av reklameforbudet, ikke nyhetsoppslagene i seg selv.

Et enstemmig markedsråd sier seg enig i direktoratets tolkning av at det som på nrk.no er en nyhetssak, blir ulovlig alkoholreklame dersom BROD lenker til saken på sine nettsider. Rådet viser også til at kommersielle ytringer nyter et «noe svakere vern enn andre ytringer i samfunnsdebatten.

e

Forsiden akkurat nå

Til toppen