Økokrim-mistanke stopper nye Ritz

Skien kommune stopper forsøket på ny drift av konkursgjengangeren Ritz.
10 November 2009 - 18:00

Saksbehandlingen har avslørt en bakmann med et langt økokriminelt rulleblad. Det framgår av en lengre utredning fra spesialrådgiver Eva Ulvin. Det skriver www.ta.no.

Etter omfattende undersøkelser avslår kommunen søknadene om skjenkerett og serveringsbevilling for de to nye stedene som var planlagt i det velkjente bar- og diskohuset i Kongensgate.

Stiller seg uforstående
Beslutningen ble offentlig i går og også gjort kjent for den offisielle søkerens advokat, Lars Eriksen i Oslo.

- Jeg stiller meg helt uforstående til disse opplysningene. De er helt ukjente for meg og min klient, sier Eriksen til TA.

Bak avslaget ligger det flere forretningsmessige uklarheter og forhold knyttet til andre personer som har vist seg å figurere i affæren.

Ble borte
Etter først å ha oppført to nye eiere bak driftsopplegget, ble opplysningene i søknadene endret. Den ene viste seg å ha vandelsproblemer i forhold til alkoholloven. En 24 år gammel tungrockmusiker i Oslo oppgis nå som eier i det engelskregistrerte foretaket som står bak Ritz drift LTD. Dette er det foreløpig siste selskapet i rekken av ulike aktører som har drevet i «Fengselsbakken», Kongensgate 10 i Skien. Nesten alle har hatt turbulent historikk og har gått konkurs, skriver ta.no.

Bannlyst
På et tidspunkt tidligere i høst - knyttet til en diskusjon med brannvesenet, bekreftet 24-åringen selv at den kjente konkursrytteren skulle delta i driften. Etter det stadfestet politiet at vedkommende hadde et rulleblad som gjør ham bannlyst i den seriøse, lovlige bransjen.

En rekke lovbrudd
I innberetningen fra 37-åringens siste restaurantkonkurs i Oslo for to år siden slås det fast at han begikk en rekke økokriminelle lovbrudd også der. Bostyret ba skifteretten ilegge vedkommende to års konkurskarantene. Og det fikk han 8. juli 2007, opplyser bobestyrer, advokat Morten Haugen til TA. Så vidt han vet er politisaken ikke avgjort ennå.

På vegne av ny driver
Ifølge Skien kommunenes undersøkelser har konkurskjenningen fra Oslo den siste tiden opptrådt i forhandlingene med det aktuelle Ritz-bryggeriet også på vegne av en ny driver som forbereder seg på å gjenåpne nattklubben Neon på Langbryggene i Skien.  37-åringen deltok også i samtalene med DnB Nor rundt leieavtalen på brygga, skriver Ulvin i notatet.

Trakk seg
Skjenkesøknaden ligger i Skien kommune nå. Mens TA skrev denne artikkelen lørdag ettermiddag, trakk den kommende, nye driveren sine bevillingssøknader. Han benekter på det sterkeste at han i det hele tatt kjenner konkursrytteren.

- Vi har funnet ut at det er for mange andre ting i lufta, så vi trekker søknaden, sier porsgrunnsmannen.

Gir opp
Spesialkonsulent Eva Ulvin sier til TA at hun ikke kjenner til om 37-åringen har operert i Skien før dette. Advokat Lars Eriksen sier at han nå vil drøfte situasjonen for nye Ritz med sin klient. Men etter å ha grovlest notatet og vedtaket fra Skien tror han at det vil bli vanskelig å gå videre med saken, sier han til ta.no.

TA har ikke klart å få kontakt med verken 37-årigen eller den offisielle eieren av Ritz drift LTD. Foretaket er registrert på en adresse utenfor Manchester i England.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».