Øl- og brussalget til værs

Sen påske og sommer i april fikk fart på salget av drikkevarer.

- Nå satser på at godværet fortsetter og at sommeren blir strålende. Det trenger bransjen, sier Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen i en pressemelding.

Salget av øl og flaskevann økte med 12 prosent sammenlignet med april i fjor, mens vi drakk ti prosent mer brus.

Økningen kommer etter at ølsalget har falt de to siste årene, mens pilene for brus og vann på flaske har pekt nedover i flere år på rad.
- Første kvartal i år var elendig, med en salgsnedgang på over 11 prosent for både øl og brus. De siste 12 månedene har salget sunket med tre prosent, sier Petter Nome. Han mener det gode aprilsalget skyldes en kombinasjon av sen påske og fantastiske sommertemperaturer i store deler av landet, og er bekymret for utviklingen på sikt.

- Høye avgifter og grensehandel er viktige årsaker til at salget av øl og til en viss grad brus har sunket de siste årene. For polvarene er det motsatt. Vinsalget fortsetter å øke for hvert år.

Ifølge Petter Nome vil bryggeribransjen bruke mye tid på å snakke med stortingspolitikerne fram mot stortingsvalget i 2013. Han etterlyser en mer helhetlig tenkning rundt alkoholpolitikken.

- Vi støtter alle effektive tiltak mot misbruk, men øl handler også om mange positive verdier som sosialt samvær, kultur, identitet, lokale arbeidsplasser og verdiskaping.

De mest positive trekkene for bryggeribransjen for tiden er den økte interessen for spesialøl og fremveksten av mikrobryggerier, mener han.
- På lengre sikt vil det gi en positiv effekt for drikkekulturen i Norge og salgstallene for de store aktørene.

Forsiden akkurat nå

Naturvinbar uten merkelapper

Bar Brutus er Norges kanskje første rendyrkete naturvinrestaurant med tilhørende tidsriktig grønnsaksdominert meny. Like etterlengtet for noen som provoserende for andre. Beliggenheten bak Botsen bidrar ellers med å utvide grensene for det urbane Oslo.  Les hele saken

Til toppen