Ølsalget stuper

De dårlige økonomiske tidene påvirker nordmenns ølvaner.

Ferske tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen viser at ølsalget stuper.
 
Det er mest dramatisk for puber og restauranter. Tallene viser at salget i dette segmentet falt med hele 13,6 prosent i februar. I dagligvarehandelen er nedgangen på 6,3 prosent.
 
Alkoholfritt falt
Salget av alkoholfritt øl falt med 5,7 prosent og hadde en markedsandel på 2,7 prosent av totalsalget i februar.
 
Totalt ble det solgt 16,6 millioner liter øl i februar. Av dette utgjorde boksandelen 56,6 prosent. Flaskeølet hadde en andel på 24,8 prosent. Fat- og tankøl utgjorde en andel på 18,6 prosent.
 
Mindre brus
Også salget av brus falt i februar. Vanlig sukret brus falt med 2,2 prosent, mens salget av kunstig søtet brus falt med 11 prosent.
 
Vannsalget falt med 16,9 prosent.
 
Dermed er det mye som tyder på at nordmenn i større grad enn før velger vann fra springen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen