Oslo 11. juni - Smak Chablis i all sin prakt

Sommer, sol, varme. Hva er vel mer naturlig enn å innta noen glass med deilig Chablis på denne tiden av året? Bli med og smak minst 10 flotte viner fra Brocard , en av Chablis' beste produsenter. Servert av vinmakeren selv sammen med en utdypende beretn
20 Mai 2003 - 16:05

Nordmenn har virkelig trykket vinområdet Chablis til sitt bryst. Derfor kommer det aldri som noen overraskelse når våre kurs med Chablis som tema svært raskt blir fulltegnet. I år er det viner fra Jean-Marc Brocard som vi under kyndig veiledning av Brocards vinmaker; Clotilde Davenne, og Christopher Moestue får ta del i. Minst 10 viner i alle Chablis' kvalitetskategorier skal nytes.

I Préhy, en liten landsby i nærheten av Chablis, har Jean-Marc Brocard holdt hus de siste 20 årene. Brocard eier ca. 100 hektar vinmark i Chablis, Saint-Bris og Bourgogne, og produserer derfor viner fra egne vinmarker. I tillegg tilbyr Jean-Marc Brocard også et bredt spekter av viner fra regionen, da under negociantnavnet Pierre de Préhy. I løpet av smakingen får vi smake to viner fra denne porteføljen.

Seminaret er nå avholdt

Jordsmonnene i Chablis er unike i sitt slag i verden, og vil ikke kunne repeteres i noe annet vekstklima, dertil er vekstforholdene - samlet sett - for ekstreme. Chablis består av 180 millioner år gammel sjøbunn, og er resultatet av en landhevning, som likeledes kan iakttas i Champagne og - kanskje mindre kjent - i de snehvite klippene ved Dover. Jordsmonnet er blendende lyst, enkelte steder tilnærmet hvitt, med blokker av fossil kalk, iskutt avleiringer av fossile østersskall og andre sjødyr. Kimmeridge, som jordsmonnet i regionen kalles, etter utkanten av det såkalte Paris-bassenget (i Dorset, England), inneholder fossiler av østerstypen exogyra virgula, samt blant annet nitrater, magnesium, fosfor og kalium. Regionens jordsmonn taler med voldsom autoritet, og sterkest i regionens høyest klassifiserte vinmarker, de syv grand cruene.

Enkelte jordsmonn i Chablis oppleves som særlig sterke, ja nesten brutale i sin nesten selvmotsigende kombinasjon av intensitet, styrke og gjennomsiktighet. Clos - som etter manges mening er grand cru'en fremfor alle andre, har et formidabelt terroir, i det minste i hendene på appellasjonens beste produsenter. Mange regner Clos som det sterkeste jordsmonnet i Chablis.

Chablis er lokalisert nokså midt mellom Champagne og Sentral-Burgund, midt på landsbygda, og ligger i en svært utsatt vekstsone. Særlig er vinstokkene utsatt for frost i februar, slik skuddene er det på vårparten i april og mai. Anti-frost forholdsregler hører derfor med til nødvendig infrastruktur i Chablis. Sprinkelsystemer som overrisler vinmarkene i tilfeller med oppdukkende frostnetter insulerer knoppene i en iskapsel, og forhindrer at vinbøndene mister første generasjonen med årets skudd. Digre parafinbrennere kan også iakttas i vinmarkene når vinterkulden blir for hard.

Dette er hva vi skal smake:
w Chablis Grand Cru Vaudésir 2000 (i salg fra september 2003) (ca. 340,-)
+ noen eldre viner med moden karakter.

Foredraget holdes på engelsk og norsk.

Seminaret er nå avholdt

Tid: 11. juni 2003 kl. 19.00
Pris: kroner 395 inkl. mva
Sted: Gamle Logen, Grev Wedels plass 2, 0151 Oslo.

Ring Apéritif på 902 04 834 dersom du ikke finner frem.

Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med 110603. Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 06.06.03 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.