Oslo-restaurant får to Michelin-stjerner

Maaemo er den første nordiske restauranten som går rett inn i Michelin-guiden med to stjerner, mens Feinschmecker mister sin etter 19 år. Se video og les om årets store prisdryss.
14 Mars 2012 - 17:06

– Dette er helt fantastisk. Det er første gang en restaurant i Norden får to stjerner i ett jafs, og vi er utrolig stolte.

– Telefonen har ikke stått stille etter at vi fikk beskjeden, så dette er bare helt utrolig, sier en lykkelig kjøkkensjef og medeier av Maaemo, Esben Holmboe-Bang til nrk.no.

Han benytter anledningen til å skryte av staben sin.

– Jeg ser på dette som et kjempeklapp på skulderen til alle de ansatte på restauranten. Vi jobber beinhardt og forsøker å bli bedre for hver dag som går.

Holmboe-Bangs partner, Pontus Dalstrøm, sier til VG Nett at det er «magisk» å gå fra ingenting til to stjerner på 14 måneders drift i Oslo.

Restauranten ligger i Schweigaards gate i Oslo, og satser på økologisk, sesongbasert og kortreist mat. Men onsdag vanket det langreist champagne på hele staben.

Se video fra Maaemo nederst i artikkelen

Fem norske

Fire norske restauranter får til sammen fem stjerner i årets utgave. I tillegg er tre restauranter tildelt utmerkelsen Bib Gourmand, merket som indikerer at restauranten serverer vellaget mat til gunstig pris, skriver dn.no.

Stjernene som deles ut baseres kun på maten. I tillegg viser bestikksymboler bedømmelse av miljø, service med mer.

Norske restauranter med stjerne i Guide Michelin Main Cities of Europe 2012:

To stjerner: Maaemo (Ny)
En stjerne: Bagatelle (Ny), Statholdergaarden og Restaurant Oscarsgate
Bib Gourmand: Lille B (Ny), Restaurant Eik og Oro Bar & Grill

– Maaemo er den første nordiske restauranten i Guide Michelins historie som går direkte inn i guiden med to stjerner, sier Lotta Wrangle, pressesjef for Michelin i Norden.

Det er også første gang siden Bagatelle under Eivind Hellstrøm at en norsk restaurant får to stjerner.

Feinschmecker uten stjerne

Samtidig mister Lars Erik Underthun hos Feinschemcker sin ene stjerne etter å ha hatt den i 19 år.

Før dagens offentliggjøring uttalte Underthun til nrk.no at han har et avbalansert forhold til utdelingen.

– Det virker som dere i pressen er mer interessert i dette enn oss, men jeg er jo glad for at restaurantbransjen får oppmerksomhet, sier Underthun.

– Likevel, hvis vi får stjerne i år vil det være det 20. året på rad, så det hadde jo vært utrolig gøy. Nøkkelen er å levere på høyeste nivå hver dag hele året, så kontinuitet er sentralt for å bli vurdert til en stjerne.

Tomhendt Ness

Terje Ness, som tidligere har hatt Michelin-stjerner på Oro og Haga Restaurant, åpnet ifjor høst restauranthuset Onda på Aker Brygge sammen med Rune Pal.

Ness har gått høyt ut og sagt at Onda skal bli Oslos beste restaurant med to stjerner i Michelin-guiden. Nå må han vente minst ett år på en ny sjanse.

Fortsatt to til Noma

Ingen ville blitt overrasket om Restaurant Noma og Rene Redzepi i København fikk en tredje stjerne i år, men verdens beste restaurant må nøye seg med to enda et år.

Til gjengjeld fikk fire danske restauranter en stjerne i dag. Dermed har Danmark skilte med til sammen 14 Michelin-stjerner.

Her er de danske stjernerestaurantene:

To stjerner: Noma
En stjerne: Geranium (ny), Grønbech & Churchill (ny), Relæ (ny), Den Røde Cottage (ny), Herman i Nimb, Kokkeriet, Restaurant AOC, Kiin Kiin, Formel B, Søllerød Kro, Kong Hans' Kælder, Era Ora

2 X 2 i Sverige

I Sverige beholdt både Mathias Dahlgren matsalen og Frantzén/Lindberg i Stockholm sine to stjerner fra fjorårets utdeling.

En stjerne: Esperanto, Fredsgatan 12, Lux Stockholm, Thörnströms Kök, Kock & Vin, 28+ och Fond

Flere Michelin-artikler finner du her

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.