Påskekupp på Polet

I april kan du gjøre tidenes hvitvinskupp på Vinmonopolet. Et stort parti av klassikeren Madonna Liebfraumilch på kartong (tre liter) selges ut til rekordlav pris. Liker du denne typen vin er det bare å handle inn. Rimeligere blir den ikke, selv ikke i Sv
31 Mars 2004 - 15:00

- Vi har for mye på lager og slår derfor av 75 kroner per kartong for å få solgt ut dette partiet, sier vinsjef Cathinca Dege hos importøren Amundsen AS.

1. april 1950 lurte Aftenposten «halve Oslo» til å møte opp på Vinmonopolet med bøtter og spann, da Polet ifølge avisen skulle kvitte seg med store mengder vin.

Vinsjef Cathinca Dege hos Amundsen forsikrer imidlertid at deres «svenskepris» på kartongvinen Madonna Liebfraumilch ikke er noen aprilspøk.
- Vi vil heller gi folk muligheten å gjøre et godt kjøp, enn å ha vin på lager i sommer som kanskje må slås ut. For å få fart på salget setter vi nå ned prisen på Madonna til 199 kroner per kartong. Det tilsvarer en flaskepris på 49,75 - som er under listeprisen på det svenske Systembolaget, forteller Dege.

Prisen gjelder i hele april, eller så langt beholdningen rekker. Madonna Liebfraumilch blir naturlig nok Vinmonopolets rimeligste hvitvin i perioden.

Holdbar til juli
- Vinen holder seg godt i flere måneder til, men bør drikkes innen 1. juli, forklarer Dege.

Madonna Liebfraumilch er en frisk hvitvin laget på tradisjonelle tyske druekvaliteter; Riesling, Müller-Thurgau, Silvaner og Kerner. Vinen kommer fra området Rheinhessen, som er en av Tysklands største vinregioner. Vinen har god frukt og en delikat sødme som er støttet av en frisk, balansert syre. Den passer utmerket til krydrete fiskeretter, kjøtt, smakfulle salater og orientalsk mat - eller som en ren forfriskning.

Lange tradisjoner
Produsenten P. J. Valckenberg ble grunnlagt i 1786. I 1808 kjøpte Valckenberg en stor del av den originale Liebfrauenmilch-vingården. Dette resulterte i at Valckenberg ble den første private eier og produsent av det som allerede da var en veldig populær vin. Valckenberg ble også den første betydelige eksportøren av tysk vin.

Her kan du bestille vinen:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.