Påskelam

På selveste påskeaften kommer vi ikke utenom lam. Vi gir deg her to oppskrifter, og håper du finner en favoritt for senere påskemiddager. Drikkeforslag følger begge rettene.
30 Mars 2002 - 02:00

Her kan du registrere deg som bruker av Min Kokebok.

Lammestek med solbær- og soyasaus

Fremgangsmåte

1. Gni lammelåret godt inn med krydder.
  2. Tips:
    I stedet for tørket rosmarin, kan du bruke frisk rosmarin. Da hakker du den opp og drysser på toppen av steken.
  3. Lag små snitt i steken med spiss kniv og stikker inn hvitløksfeddene som du først deler på langs.
  4. Ha løk, chili, gulrøtter og vann i en langpanne eller ildfast form. Legg steken over og stikk inn steketermometer i den mest kjøttfulle delen.
  5. Stek ved 125 grader i 2-3 timer. 65-70  grader på steketermometeret gir rosa stek, 75-76 grader er gjennomstekt.
  6. La steken hvile minst et kvarter før oppskjæring. Imens lager du sausen.
  7. Kok inn sjyen til 2/3-1/2 mengde. Smak til med solbær, soya, salt og pepper. Kok opp igjen. Pisk inn jevningen som skal være uten klumper. Kok opp og ha direkte i et sausenebb.

Server lammesteken med saus og stekte potetbåter, sukkererter, gulrøtter, sopp og persille. Grønnsakene freses lett i smør på pannen.

Se våre andre oppskrifter på lammestek

Mange andre deilige retter med lam

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Lammekjøtt med fennikel og tomat

Fremgangsmåte

Skjær kjøttet i terninger. Varm oljen i en panne og brun kjøttet raskt. Rens løken, skjær den i tynne båter. Tilsett løken og la det surre med noen minutter.

Dryss over salt og pepper. Tilsett tomatene og la det småkoke i ca. 30 minutter. Tilsett litt vann hvis nødvendig.

Rens og skjær fennikel i båter og kok den mør i lettsaltet vann i ca. 20 minutter. Sil av kokevannet og ta vare på 2 dl av det.

Ha fennikelen over i gryta med kjøttet og hell over 2 dl av kokevannet. La alt trekke på svak varme til kjøttet er mørt.

Om ønskelig kan retten jevnes med litt maisenna utrørt i litt kaldt vann til slutt.

Smak til med salt og pepper.

Server godt brød eller pasta til.

Sendt inn av Matprat.no

Enkel Crème Brûlée

Fremgangsmåte

1. Kok opp melk, fløte, sukker og vaniljestang (splittet på langs).
  2. Tips:
    I stedet for vaniljestang kan du bruke 1 ss vaniljesukker
  3. Avkjøl blandingen noe og rør inn lett sammenpiskede egg. Sil blandingen.
  4. Sett 10 ildfaste porsjonsformer i langpannen og fordel eggeblandingen i formene. Hell på så mye varmt vann i langpannen at det står halvveis opp på formene.
  5. La formene stå i vannbadet i ovnen ved 125 °C i ca. 40 minutter eller til kremen har stivnet. Avkjøl, gjerne til neste dag.
  6. Servering:
  7. Dryss 1 ts sukker over hver og brenn overflaten med en skibrenner (eller la porsjonsformene stå 2-3 minutter under grillen) til sukkeret har karamellisert seg.

Server straks sammen med litt frukt eller bær.

Se alt det god du kan bruke egg til

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Matprat.no

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.