Pioneren går nye veier

Etter tolv år med vin de pays fant Fortant de France tiden moden for å entre AOC-banen for to år siden. Og resultatet er lovende. Det kommer stadig nye viner fra denne produsenten, og nå i november hele tre nyheter.

Nå i november 2001 kommer altså to nyheter på bestillingsutvalget. I tillegg skifter en litt eldre traver til ny innpakning for sesongen. De to helt nye vinene er Fortant de France Cabernet Sauvignon 2004 (45686) og Robert Skalli Merlot 2004 (45685) . Helt til slutt i denne artikkelen kan du lese om den siste av de tre.

Fortant de France og Robert Skalli regnes som Languedocs frelser gjennom sitt tolvårige program for å gjøre franskmenn og etter hvert resten av verden kjent med viner laget av én drue. Han som "skapte" vin de pays d'Oc går nå tilbake til "trygge" appellation controlée-systemet. I første rekke med tre cuvéer: Corbières, Côteaux du Languedoc og Minervois. Volum er relativt stort. Første årgang som var 1998 talte hele 1 million flasker.

Flere produsenter må til
For å få til dette måtte Fortant de France finne nye vinbønder utover sine faste. Vinene lanseres i første rekke kun i Skandinavia, Japan og Belgia. Prisen i Norge ligger rundt hundrelappen. Og det er god valuta for pengene, særlig tror vi Corbières'en faller i smak i Norge med sitt nærmest massive bærpreg og fine tanniner. Minervois er mer elegant og slank i stilen, men svært vellaget.

Selv om de nye taktene demonstrerer et ønske om å vektlegge terroir i større grad, ligger Fortant de Frances styrke i å vise den enkelte drues potensial i Languedoc-Roussillon. Vi kan nevne i fleng viner som Fortant de France Merlot, Cabernet Sauvignon, Chardonnay, Viognier og Syrah; alle meget gode kjøp i sin priskategori. Og kvaliteten blir bedre og bedre for hvert år som går. Ikke bare fordi erfaringene blir større men først og fremst fordi vinstokkene blir eldre og gir stadig bedre frukt. Siden Fortant de France har et så stort spekter å vise til, unnlater de å lage vin i år hvor kvaliteten for en gitt drue er svak.

Mangfold
Det er vel ikke den drue som ikke er testet ut hos Fortant de France. Ikke alt er like vellykket. Valérie Tabariès som er eksportansvarlig for blant annet Norge forteller om en riesling som ikke engang ble tappet i flaske. Hun er imidlertid fornøyd med et av de siste påfunnene, chardonnay late harvest uten botrytis. Men vi er ikke enige at dette er noe å satse på, til det er det første forsøket for søtt og rosinpreget med for liten friskhet.

Tabariès er dessuten svært stolt av F-serien som er prestisjeviner i høy prisklasse. Den allestedsnærværende bordeaux-ønologen Michel Rolland har vært inne i bildet her også, og han har satt sine umiskjennelige avtrykk i form av mye ny eik. Reserve F av henholdsvis cabernet sauvignon og merlot er svært vellagede viner med stor konsentrasjon, men som kunne kommet fra hvor som helst i verden. Målet med F-vinene er å vise at Languedoc kan lage viner av internasjonal toppklasse. Men dette blir for dyrt. Derfor satser Fortant de France på en nye serie som skal fylle opp prisgapet mellom F-vinene og de vanlige cuvéene. Mens prestisjevinene er kalt opp etter faren Francis, heter de nye vinene rett og slett Robert Skalli. Druene er cabernet sauviognon, merlot og chardonnay.

Omfattende produksjonsapparat
Fortant de France er i dag en megabutikk med 150 kontraktsbundne vinbønder som fra sine totalt 7.000 hektar vinmarker fordelt over hele Languedoc-Roussillon sørger for nok druer til det brede sortimentet av viner. Et titalls forskjellige viner bærer Fortant de Frances etikett. I tillegg kommer private labels som den svenske journalisten Bengt Fridthjofssons Collection. Totalt årsvolum for Skalli er svimlende 40 millioner flasker. Fortant de France står for en femdel av dette. Men vin er bare en liten del av Skallis imperium med en omsetning på 3,2 milliarder franske franc, som først og fremst utgjøres av andre næringsmidler, babymat, pasta og ris. Dessuten eier Skalli den californiske vinprodusenten St. Supéry. Og ikke minst korsikanske Les Côteaux de Diana (Terra Vecchia) som har vært i Skalli-familiens eie siden 60-tallet da de vendte tilbake fra Algerie hvor familien hadde drevet vinproduksjon i stor stil.

Norge er for øvrig hovedmarked for vinvaremerket Terra Vecchia som skal lanseres som et helt program for det skandinaviske markedet. Hvilket innebærer en redesign og ikke minst nye produkter. De fleste av oss kjenner deres første hvitvin på druen vermentino, en vin som ble utsolgt på to uker og det bare i Norge. En fyldig og relativt alkoholrik hvitvin som traff midt i den norske smaksløken. Terra Vecchias blanding av den lokale druen nielluccio og den ikke ukjente cabernet sauvignon er en god vin med tydelig og ikke minst behagelig krydderpreg som skriver seg fra niellucciodruen. Vi kan kanskje vente oss en syrahvin i røverkjøpklassen fra de kanter om ikke lenge.

Terra Vecchia Merlot 2000 (45225)  er i disse dager (oktober 2000), for den forestående juletid, ankommet i ny passende innpakning. Selv om innpakningen er ny, selges den på samme varenummer som tidligere.

Oppdatert artikkel fra 1999.
 
Foto: Jan H. Amundsen

Forsiden akkurat nå

Til toppen